عربستان و آمریکا برای اولین بار رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

عربستان و آمریکا برای اولین بار رزمایش مشترک برگزار می‌کنند
دوشنبه 15 اسفند 1401 - 13:34

ایالات متحده و عربستان سعودی برای نخستین بار در آخرین هفته از ماه جاری میلادی در نظر دارند، رزمایش‌های مشترکی برگزار کنند.

العالم - آمریکا

وبگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی نوشت که ایالات متحده آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران، به زودی در اواخر ماه مارس (ماه جاری میلادی)، اولین رزمایش مشترک خود تحت عنوان «شن‌های سرخ» را با عربستان سعودی برگزار خواهد کرد.

در این گزارش، المانیتور به نقل از چهار مقام نظامی ایالات متحده که نامی از آن‌ها فاش نکرد، گزارش کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی در صدد هستند در هفته آخر ماه مارس، اولین رزمایش آزمایشی ضدپهپادی خود را برگزار کنند.

طبق این گزارش، اولین رزمایش «شن‌های سرخ» شامل سامانه‌های پدافند هوایی ارتش‌های آمریکا و عربستان سعودی می‌شود اما این رزمایش بدون حضور دیگر ارتش‌های منطقه غرب آسیا و تنها با حضور دو کشور برگزار خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که قصد دارند در رزمایش‌های بعدی شن‌های سرخ که در ماههای آتی قرار است در عربستان سعودی برگزار شود، ارتش‌های دیگر کشورهای غرب آسیا را نیز شامل کنند.

بر اساس این گزارش، رزمایش «شن‌های سرخ» از ابتکارهای ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده تروریست‌های «سنتکام» محسوب می‌شود و المانیتور گزارش کرده است که این رزمایش را می‌توان مهم‌ترین تلاش ایالات متحده به منظور مقابله با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه جنگ‌افزار پهپادی دانست.

بنا بر گزارش المانیتور، واشنگتن از آن‌جایی عربستان سعودی را به عنوان محل برگزاری رزمایش شن‌های سرخ برگزید است که این کشور دارای بیابان‌های وسیع است که از مراکز جمعیتی فاصله زیادی دارد و بنابراین ایالات متحده و ارتش‌های منطقه می‌توانند سلاح‌هایی با انرژی هدایت شده را برای اهداف پدافند هوایی مورد آزمایش قرار دهند.

واشنگتن امیدوار است که در رزمایش‌های ضدپهپادی شن‌های سرخ بتواند متحدان و شرکای ایالات متحده را از خرید سخت‌افزارهای نظامی پیشرفته پکن منصرف کند و در همین راستان ژنرال «الکس گرینکویچ» فرمانده نیروی هوایی سنتکام به خبرنگاران در ماه گذشته گفت: «فکر می‌کنم که شن‌های سرخ آن‌ها (متحدان آمریکا) را قادر می‌سازد تا دید بهتری به کیفیت تجهیزات غربی، اروپایی و به طور ویژه آمریکایی داشته باشند».

بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که به چه دلیل دیگر متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا در رزمایش آتی ریاض و واشنگتن شرکت نمی‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها