وزیر دفاع خبر داد؛

رشد ۲/۵ برابری تولید و فروش محصولات وزارت دفاع در یکسال گذشته/ کشورهای زیادی خواهان پهپاد ایرانی هستند

رشد ۲/۵ برابری تولید و فروش محصولات وزارت دفاع در یکسال گذشته/ کشورهای زیادی خواهان پهپاد ایرانی هستند
دوشنبه 15 اسفند 1401 - 14:17

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در بحث تولید و فروش رشد ۲/۵ برابری داشته‌ایم و بیش از ۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم که نسبت به سال قبل ۱۵ هزار فرصت شغلی بیشتر بوده است.

العالم - ایران

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی صبح دوشنبه (۱۵ اسفندماه) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: در مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی، فارغ از هرگونه نگرش احساسی و شعاری به گونه‌ای حرکت کرده‌ایم که نشانگر استقلال و استحکام و اقتدار بوده است و تحمل آن برای دشمن بسیار سخت بوده و او را عصبانی کرده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: همه اقداماتی که آنها دنبال می‌کنند از سر استیصال و درماندگی است؛ جمهوری اسلامی در طول سال‌های گذشته قله‌های بزرگی را فتح کرده و دشمن در تمام اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران داشته، شکست خورده و این موضوعی است که خودشان به آن اعتراف کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز جوانان ما و فرزندان غیور این ملت و دانشمندان به سطحی از فناوری و اقتدار و اعتماد به نفس رسیده‌اند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان حاضر نمی‌تواند در برابر آنها توطئه کرده و مانع ایجاد کند. ما در مرحله‌ای هستیم که از جایی که دشمنان تصور می‌کردند با تحریم می‌توانند جلوی ملت ایران را بگیرند، گذر کردیم.

امیر آشتیانی با بیان اینکه در وزارت دفاع ما شاهد آن هستیم که روزانه محصولاتی بر مبنای آخرین فناوری‌های روز دنیا تولید می‌شود، اظهار داشت: مقامات خارجی در دیدارهایی که با آنها داریم به صراحت می‌گویند که چنین تصوری از جمهوری اسلامی ایران نداشتیم و به ما اعتماد می‌کنند، چرا که قدرت واقعی را در جمهوری اسلامی ایران می‌بینند.

وی افزود: همه این دستاوردها به دو دلیل با پیشرفت و موفقیت مواجه شده که اولین آن، اتکای به قدرت الهی و هدایت‌های مقام معظم رهبری است و دوم، همت و اراده نیروهای خلاق وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه کلیه برنامه‌های این وزارتخانه به صورت جهشی دنبال می‌شود، عنوان کرد: مهم‌ترین مأموریت وزارت دفاع تسلیح نیروهای مسلح است که نسبت به سال گذشته ۱/۵ برابر رشد داشته که بالغ بر ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است. در بحث تولید و فروش رشد ۲/۵ برابری داشته‌ایم و بیش از ۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم که نسبت به سال قبل ۱۵ هزار فرصت شغلی بیشتر بوده است.

امیر آشتیانی ادامه داد: حجم همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ درصد نسبت به گذشته بیشتر شده است. در حوزه بومی‌سازی قطعات نیز بالغ بر ۳۸ هزار قطعه را بومی‌سازی کرده‌ایم که صرفه‌جویی ارزی بسیار بالایی داشته و بالغ بر ۱ میلیارد دلار حجم این صرفه‌جویی ارزی بوده است.

وی با بیان نمونه‌هایی از توانمندی‌های تولیدی مختلف وزارت دفاع، اظهار داشت: در حوزه توان موشکی کروز ما انواع موشک‌ها را در برد ۳۵ تا ۱۰۰۰ کیلومتر تولید کرده‌ایم که توان رزم نیروهای مسلح را بسیار افزایش داده است. در حوزه پدافند هوایی که خط مقدم دفاع در هر کشوری است هم با توجه به تهدیدات متنوع، متناسبت با این تهدیدات سلاح‌هایی را توسعه داده‌ایم. در مقابله با پرنده‌های دورایستا سامانه باور ۳۷۳ و موشک صیاد ۴ را آزمایش کردیم که در فاصله ۳۰۰ کیلومتری توانست هدف را منهدم کند.

وزیر دفاع گفت: پهپادهایی با سقف ارتفاع ۲۰ هزار پا و مداومت پرواز ۲۴ ساعت توانسته‌ایم تولید کنیم و همچنین انواع پرنده‌های پرسه‌زن و انتحاری در کنار بکارگیری هوش مصنوعی برای انجام پرواز جمع توسط پرنده‌های بدون سرنشین و عملیات ترکیبی باسرنشین و بدون سرنشین را داشته‌ایم. در حوزه دریایی نیز ساخت انواع زیردریایی سبک و نیمه‌سنگین با قابلیت پرتاب موشک کروز و اژدر و مین دریایی را داریم.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خودش قائل است تا در زمینه ارتقاء توان دفاعی کشور با کشورهای دیگر کار کند و در جهت تسلیح نیروهای مسلح و تجهیزات مورد نیازشان قدم بردارد.

وی افزود: این بحثی است که به گذشته مربوط است و ما به جهت اینکه اطلاعات خرید تسلیحات را در هر زمانی مطرح نمی‌کنیم، اخیرا این موضوع دوباره مطرح شد. خرید سلاح از کشورهای مختلف ممکن است در دستور کار نیروهای مسلح قرار داشته باشد. این اقدامی است که از گذشته دنبال شده و هنوز در مرحله دنبال شدن و پیگیری است که از قدیم بوده و تاکنون تجهیزاتی تحویل نشده است.

وزیر دفاع در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال خرید سامانه اس ۴۰۰ توسط ایران، گفت: روسیه از کشورهایی است که به جهت همسایگی روابط سطح بالایی به آن داریم، در بحث سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم و سامانه‌هایی که در داخل کشور داریم سامانه‌های بعضا بی‌نظیری است اما در حال حاضر چنین نیازی را ما نداریم.

به گزارش ایرنا، امیر آشتیانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چه تعداد همکاری‌های مشترک در حوزه پهپادی با کشورهای خارجی وجود دارد، گفت: مطالبات کشورها از ما برای دریافت پهپاد متعدد است و کشورهای زیادی خواهان هستند لذا باتوجه به اینکه پهپادهای ایران جزو پهپادهایی است که بعضا در دنیا نمونه‌ای ندارد و این را همه پذیرفته اند که قدرت پهپادی ایران بینظیر است و آزمایشش را پس داده است، ما به کشورهایی که با ما همکاری نزدیک دارند در مسیر تقویت بنیه دفاعی کمک میکنیم البته با رعایت ملاحظات.

وی گفت: در حوزه پهپادی دستاوردهای جدیدی نیز داریم که در آینده اعلام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها