وزیر خارجه چین: آمریکا باید سرکوب پکن را متوقف کند وگرنه مجبور است خطر منازعه را بپذیرد

وزیر خارجه چین: آمریکا باید سرکوب پکن را متوقف کند وگرنه مجبور است خطر منازعه را بپذیرد
سه شنبه 16 اسفند 1401 - 10:12

کین گانگ در نخستین کنفرانس خبری خود به انتقاد از واشینگتن پرداخت.

العالم - آسیا

به نقل از آسوشیتدپرس، چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، آمریکا را به افزایش تنش‌ها میان واشینگتن و پکن متهم کرد و گفت اگر آمریکا مسیر خود را تغییر ندهد، «تضاد و تقابل» پیش خواهد آمد.

وی در اولین کنفرانس خبری خود از زمان پذیرش این سمت از ایالات متحده به دلیل بدتر شدن روابط دوجانبه و حمایت واشینگتن از تایوان انتقاد کرد. او همچنین گفت آمریکا تلاش‌ها برای صلح در اوکراین را تضعیف می‌کند تا درگیری را به نفع خودش گسترش دهد.

گانگ در کنفرانسی خبری در پکن در حاشیه نشست سالانه پارلمان به خبرنگاران گفت ایالات متحده به جای رقابت منصفانه یا مبتنی بر قوانین، به سرکوب و مهار چین پرداخته است.

وی افزود: «ادراک و دیدگاه ایالات متحده از چین به شکلی جدی تحریف شده است. واشینگتن چین را رقیب اصلی خود و مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیک خود می داند. این مثل اولین دکمه در پیراهن است که اشتباه بسته شده باشد.»

گانگ ادامه داد: «اگر ایالات متحده متوقف نشود و به سرعت در مسیر اشتباه ادامه دهد، هیچ مانعی نمی تواند از خروج از مسیر جلوگیری کند؛ موضوعی که به درگیری و رویارویی تبدیل می شود و چه کسی پیامدهای فاجعه‌بار آن را متحمل خواهد شد؟»

روابط بین دو ابرقدرت سال‌ها بر سر تعدادی از مسائل از جمله تایوان، تجارت و اوکراین متشنج بوده است، اما پس از جنجال در مورد بالونی که به ادعای ایالات متحده یک دستگاه جاسوسی چینی بود و ماه گذشته سرنگون شد، روابط آنها تیره‌تر شد.

چین گانگ پس از حضوری کوتاه‌مدت در واشینگتن به عنوان سفیر چین در آمریکا، در پایان دسامبر به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد اما در این سمت، از مقام ارشد سیاست خارجی حزب کمونیست، وانگ یی، پایین‌تر قرار می‌گیرد.

گانگ بار دیگر از سرنگونی یک بالن متعلق به چین توسط واشینگتن بر فراز سواحل شرقی ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که این یک حادثه کاملاً غیرمنتظره بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها