پشت پرده تحرکات مشکوک آمریکایی ها در استان های اشغالی یمن

پشت پرده تحرکات مشکوک آمریکایی ها در استان های اشغالی یمن
سه شنبه 16 اسفند 1401 - 23:16

بر کسی پوشیده نیست که  عربستان سعودی پس از صرف ده ها میلیارد دلار در جنگ بی ثمر علیه یمن شکست سختی خورده است.

العالم - كشكول

یکی از اهداف بن سلمان از تجاوزات خود به یمن نزدیک شدن به محافل تصمیم گیری آمریکایی-غربی ـ اسرائیلی است. به سلمان به دنبال آن بود تا با یورش به یمن به آرمان های این محافل درخصوص دستیابی به منابع غنی کشورهای عربی از جمله یمن نزدیک گردد. جنگ یمن همچنین تلاشی از سوی بن سلمان برای اطمینان بخشیدن به آمریکا و اسرائیل درباره شعارهای انصارالله علیه اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و اشغال یمن توسط آمریکا است. بن سلمان می خواست از گسترش این شعارها در دیگر کشورهای عربی جلوگیری کند. تمام این مسائل ولیعهد سعودی را بر آن داشت تا در سال 2015 جنگ خود را علیه یمن آغاز کند.

برخی کارشناسان سیاسی و نظامی یمن، نوامبر سال 2022 میلادی، سفر اطلاعاتی نظامی سفیر آمریکا به حضرموت پس از شکست طرح‌های تجاوزکارانه به یمن را محکوم کردند. انیس الاصبحی تحلیلگر سیاسی تاکید کرد سفرهای مکرر سفیر آمریکا به حضرموت از ماموریت‌های دیپلماتیک به اطلاعاتی و نظامی در پهناورترین و ثروتمندترین استان‌ یمن فراتر رفته است.

کسانی که فعالیت و سفرهای امنیتی و اقتصادی مقامات آمریکایی را دنبال می کنند، معتقدند واشنگتن با تلاشی بی وقفه پس از سال‌ها حمایت از ائتلاف متجاوز و سلب حقوق مردم یمن در صدد تصرف منابع نفتی و ثروت این کشور است.

اگرچه این تجاوز به دلیل فشار آشکار آمریکایی-غربی-اسرائیلی و تبلیغات رسانه های غربی و حمایت لجستیکی غرب با هدف تخریب زیرساخت های یمن انجام شد، با این حال، تیرهای عربستان و عوامل آن و ائتلاف متجاوز به سوی خودشان بازگشت؛ به گونه ای که عربستان اینک به دنبال هرگونه توافق دیپلماتیک برای نجات از پهپادهای انصارالله و موشک های فرامرزی آنهاست.

پایگاه خارجی (Middle East Eye) فاش کرد که شهروندان یمنی در آمریکا، از جمله 7 شهروند یمنی که قربانی دو انفجار جداگانه در یمن هستند، یکشنبه گذشته علیه پیمانکاران آمریکایی (Raytheon) و(Lockheed Martin) و(General Dynamics) به دلیل "کمک و مشارکت در جنایات جنگی و قتل های فراقانونی" از طریق تامین سلاح به ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی در جنگ یمن شکایت کردند.

این پایگاه خاطرنشان کرد شاکیان یمنی این شکایت را بر اساس قانونی آمریکایی به نام قانون حفاظت از قربانیان شکنجه (TVPA) تنظیم کردند که به قربانیان اجازه می دهد در صورتی که متهمان در آمریکا هستند، برای دریافت غرامت از شکنجه گران خود شکایت کنند.

آمریکا نیز در این وضعیت نابسامان عربستان، تحرکات اطلاعاتی نظامی و دیپلماتیک خود را با بهانه‌های سخیف برای تقویت حضور خود در استان های اشغالی یمن ، آغاز کرد که آخرین مورد سفر سفیر آمریکا و فرمانده ناوگان پنجم امریکا به استان المهره به بهانه مبارزه با قاچاق بود که موجب شد مجلس یمن در صنعا ، یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای این گونه اقدامات مشکوک آمریکا را محکوم و با هرگونه حضور خارجی در خاک یمن، جزایر و آب‌های یمن مخالفت کند.

صنعا بر این باور است که این تحرکات آمریکایی، وحدت و حاکمیت یمن را هدف قرار داده و همین مساله موجب شد مجلس نمایندگان با تمام نیرو از مردم یمن بخواهد با این تحرکات و مداخلات آمریکا در امور یمن مقابله کنند و خواستار وحدت مردم در مواجهه با متجاوزان و اشغالگران شود. مجلس نمایندگان یمن، ائتلاف متجاوز و مزدوران را مسئول غارت ثروت مردم یمن و خدشه دار کردن حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی یمن عنوان کرد.

نه تنها مجلس یمن، بلکه هیئت اجرایی ائتلاف احزاب و نیروهای مخالف تجاوز به یمن یکشنبه گذشته تحرکات آمریکا و انگلیس در مناطق جنوبی و شرقی سرزمین های اشغالی یمن را محکوم و با صدور بیانیه ای تاکید کرد این سفرها و تحرکات، تجسم عملی اشغال و تجاوز خارجی به سرزمین یمن و خیانت به حاکمیت ملی توسط مزدوران از دهه ها پیش است که برای دستیابی به منافع محدود، خودشان را در خدمت دشمنان یمن قرار می دهند.

ائتلاف احزاب و نیروهای سیاسی، بر حمایت از مواضع عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله تاکید کرد. ائتلاف مذکور خاطرنشان کرد که عبدالملک الحوثی از همان ابتدا طرح های ائتلاف متجاوز را افشا کرد و در سخنرانی اخیر خود بر لزوم تکمیل نبرد آزادسازی و پاکسازی خاک یمن از لوث متجاوزان تاکید کرده بود.

پربیننده ترین خبرها