نماینده سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات سیاسی سوریه پس از زمین‌لرزه شد

نماینده سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات سیاسی سوریه پس از زمین‌لرزه شد
چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 19:50

پدرسن در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «ما نیاز داریم همان منطقی که در جبهه بشردوستانه به کار گرفته شد، در سطح سیاسی نیز اعمال شود.»

العالم - سوریه

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار تلاش‌های مجدد برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در خصوص مناقشه داخلی تقریباً 12 ساله این کشور در پی زمین‌لرزه ویرانگر ماه گذشته شد.

گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به خبرنگاران گفت زمین‌لرزه مرگبار 7.8 ریشتری که ماه گذشته ترکیه و سوریه را لرزاند، به عنوان یک زنگ بیدارباش برای جهان بود که نشان می‌دهد فاجعه سوریه هنوز به پایان نرسیده است.

او گفت: «ما باید این توجه را حفظ کنیم و ببینیم آیا می‌تواند به ما برای باز کردن قفل پیشرفت در روند سیاسی کمک کند یا خیر.»

زمین‌لرزه‌ای که بیش از 50 هزار نفر از جمله حدود 6 هزار نفر را در سوریه از پای درآورد، هم‌اکنون موجب اعطای برخی امتیازات سیاسی هم از سوی دولت دمشق و هم از سوی مخالفان آن شده است.

دولت سوریه موافقت کرد گذرگاه‌های مرزی بیشتری را برای کمک‌های بین‌المللی به منظور عبور از ترکیه به شمال غربی سوریه - تحت کنترل شورشیان - باز کند، در حالی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیز برخی از تحریم‌های خود را علیه دمشق کاهش دادند.

پدرسن در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «ما نیاز داریم همان منطقی که در جبهه بشردوستانه به کار گرفته شد، در سطح سیاسی نیز اعمال شود.»

وی خواستار پیشرفت یک «فرآیند سیاسی تحت رهبری و تحت مدیریت سوریه که توسط سازمان ملل متحد تسهیل می شود»، شد؛ از جمله بازگشت به جلسات کمیته‌ای که برای پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه با حضور نمایندگان دولت و مخالفان تشکیل شده است.

در کنفرانس صلح سوریه به میزبانی روسیه در ژانویه 2018، توافقی برای تشکیل کمیته ای 150 نفره به منظور تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید حاصل شد. اما تشکیل این کمیته تا سپتامبر 2019 به درازا کشید و پس از هشت دور گفتگو، پیشرفت اندکی حاصل شد.

گی‌یر پدرسن در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز بازسازی پس از زمین‌لرزه خاطرنشان کرد واکنش همچنان بر نیازهای فوری بشردوستانه متمرکز است، اما اذعان داشت که در مراحل بعدی «نیاز به پرداختن به برخی از مسائلی که بیشتر به جنبه سیاسی مرتبط هستند وجود خواهد داشت».

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در این خصوص گفت: «امیدوارم بتوانیم این روند را تسهیل کنیم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها