جزئیات ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی و شناورهای موشک‌انداز سپاه

جزئیات ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی و شناورهای موشک‌انداز سپاه
پنج‌شنبه 18 اسفند 1401 - 12:25

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (پنجشنبه - ۱۸ اسفند) در آیین دهمین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی به این نیرو، به یک ناو اقیانوس‌پیما و نیز ۹۵ فروند شناور تندروی موشک انداز با برد موشکی ۱۸۰ کیلومتر مجهز شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه صبح پنجشنبه (۱۸ اسفند) با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و مقامات و مسئولان کشوری در پایگاه این نیرو در بندرعباس برگزار شد.

ناو شهید مهدوی؛ پایگاه دریایی متحرک

به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، ناو اقیانوس‌پیمای شهید نادر مهدوی به نوعی یک پایگاه دریایی متحرک به طول ۲۴۰ متر ، عرض ۳۲ متر، تناژ سبک ۱۴ هزار تن، ظرفیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات و ادوات است که قابلیت پیمایش دریانوردی ۱۸ هزار هزار مایل دریایی با سرعت ۱۸ گره را دارد.

این ناو مجهز به تجهیزات رزم دریایی و هوایی، دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشک کروز دریایی با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر، قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگردها، پهپادها و آبگیری و به آب‌اندازی شناورهای مختلف که بازسازی و تغییر کاربری کاربرد جدید آن توسط جوانان متخصص، مؤمن و انقلابی کشور عزیزمان طراحی و عملیاتی شده است.

سردار تنگسیری در آیین امروز تصریح کرد: ناو اقیانوس پیمای رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید مهدوی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام مأموریت‌های اقیانوسی برای ایجاد امنیت پایدار در خطوط مواصلاتی دریایی، حفاظت و صیانت از منابع و منافع کشور جمهوری اسلامی و ملت قهرمان ایران، امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه‌ و درخواست‌کننده و حضور در آب‌های دور دست است.

وی خاطرنشان کرد که ناو اقیانوس پیمای شهید نادر مهدوی ‌قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع بالگردها، پهپادها، شناورهای تندرو موشک انداز و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را داراست و با پیوستن این شناور سنگین به ظرفیت‌های نیروی دریایی سپاه، ماموریت دریادلان سپاه برای حضور مقتدر در آب‌های دوردست، از امروز آغاز شد.

شناورهای موشک‌انداز

در این آیین که دهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی به نیروی دریایی سپاه به شمار می رود، شناور اقیانوس پیمای شهید مهدوی و ۹۵ شناور جدید در کلاس های مختلف رونمایی شد و برای ارتقای توان دفاعی کشورمان در آب های جنوب، به نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

از دیگر تجهیزاتی که امروز به نیروی دریایی سپاه محلق شد، «شناور موشک انداز سلمان فارسی» است که مجهز به موشک‌های برد بلند با سرعت ۶۵ نات است.

همچنین در آیین امروز شناورهای عملیاتی دارای سرعت بالای ۹۰ نات در کلاس طارق همراه با شناورهای آمبولانسی با مأموریت امداد و انتقال و شناور آتش نشان با مأموریت اطفای حریق به تجهیزات نیروی دریایی سپاه اضافه شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در آیین امروز بر این نکته تاکید کرد که شناورهای راکت‌انداز در کلاس شناورهای عاشورا و طارق به موشک‌اندازها با برد موشکی حداقل ۱۰ و حداکثر بیش از ۱۸۰ کیلومتر برد تبدیل شدند که ‌در جهان بی‌سابقه است.

به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه؛ با الحاق این تجهیزات تخصصی دریاپایه، نیروی دریایی سپاه توانسته گام مهم و مؤثری در ارتقای سطح توان رزم دریایی بردارد؛ این نیرو شناورهای راکت‌انداز در کلاس شناورهای عاشورا و طارق را به موشک‌اندازهای نقطه‌زن با برد موشکی حداقل ۱۰ و حداکثر بیش از ۱۸۰ کیلومتر برد مفید تبدیل کرده است.

سرلشکر سلامی: دشمن با تمام قدرت به صحنه آمده است

سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین امروز با بیان اینکه «فشار بیش از حد برای تشدید تحریم‌ها تا یک جنگ روانی برای ترویج شایعه و دروغ و سلب اعتماد ملی همه توانایی‌های است که دشمنان می‌توانند اعمال کنند» اظهار داشت: متهم‌سازی به اتهام زدن و حتی رحم نکردن به جوانان و نوجوانان معصوم ما در مدارس، یک زنجیره کامل از تمام مخاطرات، توطئه‌ها و تهدیدات در حد ممکن آن یعنی دشمن با تمام قدرت به صحنه آمده است. اما، هرچه عمل می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد و از اهداف خود دورتر می‌شود.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: حرکت دشمن یک حرکت روی یک مسیر دایره‌ای شکل است به مرور که از مبدأ خود دور می‌شود به همان نقطه نزدیک‌تر می‌شود. یعنی حرکت روی یک منحنی بسته بدون هیچ نتیجه‌ای.

وی با اشاره به تحرکات دشمن در اغتشاشات پائیز امسال بیان کرد: هم تجربه تاریخ نزدیک به ما نشان داده است و هم رخدادهای چند ماهه اخیر، این واقعیت را اثبات کرده است که هرگاه دشمن با شدت در هر عرصه‌ای علیه انقلاب پرشکوه این ملت اقدام می‌کند، واکنش مردم به شکل شگفت‌انگیز و خارج از قاعده تصور عادی در مقابل دشمن یک واکنش تمام‌کننده است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه افراد فراری از دامان ملت ایران، خود را خیرخواه این ملت و نجات‌دهندگان این ملت معرفی می‌کنند، تأکید کرد: رفتار آن‌ها یک تناقض نفرت‌انگیز است که حتی ما هم از این رفتار خجالت می‌کشیم. برای ملت ایران آشکار است که جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار دشمن برای در هم شکستن اراده‌های ملت، هجوم به قاعده اصلی یعنی مردم و قائمه مستحکم نظام یعنی رهبری معظم آن، تهاجم سنگین به مرکز ثقل و نقطه مرکزی اقتدار، قدرت، منطق و حکمت نظام و انقلاب و نقطه جوش ایمان و اراده‌ها یعنی رهبری معظم انقلاب، این نیز کاری است که دشمن در فضای عملیات رسانه خود هرگز آن دریغ نکرد.

پربیننده ترین خبرها