تاکید دیپلمات پیشین بر اهمیت از سرگیری روابط تهران - ریاض در منطقه

تاکید دیپلمات پیشین بر اهمیت از سرگیری روابط تهران - ریاض در منطقه
جمعه 19 اسفند 1401 - 19:37

دیپلمات پیشین ایران، تأکید کرد : با توجه به اهمیت استراتژیک ایران و عربستان سعودی در منطقه، احیای روابط دو کشور به نفع امنیت و ثبات منطقه است.

العالم ایران

سیدهادی افقهی افزود: از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض زمینه همکاری های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو طرف به ویژه در زمینه مراسم حج و زائران را باز می کند و دو کشور دارای وجوه مشترکی در سازمان های بین المللی مانند سازمان همکاری اسلامی و اوپک هستند.

سید افقهی با اشاره به اینکه ازسرگیری روابط ایران و عربستان برای هر دو ملت خبر خوبی است ، تاکید کرد: ازسرگیری روابط دو کشور درب های خیر و برکت را برای منطقه باز خواهد کرد.

این موضوع در بیانیه مشترک توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه اعلام شد. به گونه ای که در پایان مذاکرات تکمیل شده بین دو کشور اعلام شد، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها و نمایندگی‌ها ظرف مدت دو ماه توافق کردند.

در پایان این مذاکرات بیانیه ای سه جانبه امروز در پکن با امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی وانگ یی، رئیس دفتر مرکزی امور خارجه حزب کمونیست چین صادر شد.

در این بیانیه آمده است که وزرای خارجه دو کشور برای اجرای این تصمیم و هماهنگی های لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

دو کشور در چارچوب اجرای موافقتنامه همکاری امنیتی امضا شده در 17/4/2001 و همچنین موافقتنامه عمومی اقتصادی، تجاری ،سرمایه گذاری ، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و امور جوانان در تاریخ 27/5/1998 بر احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که سه کشور عزم راسخ خود را برای به کارگیری تمام تلاش ها برای ارتقای صلح و امنیت در سطوح منطقه ای و بین المللی اعلام می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها