توافق تهران ـ ریاض، طرح هژمونی تل آویو و ایران هراسی آمریکا را خنثی کرد

توافق تهران ـ ریاض، طرح هژمونی تل آویو و ایران هراسی آمریکا را خنثی کرد
يکشنبه 21 اسفند 1401 - 17:59

کارشناسان امورخاورمیانه بر این باورند که احیای روابط ایران و عربستان، منطقه را با صحنه بین المللی جدیدی مواجه کرده که خارج از محاسبات واشنگتن و طرح های صهیونیستی- آمریکایی را به شکست خواهد کشاند.

العالم - ایران

پژوهشگران سیاسی می گویند چین با حمایت از توافق ایران و عربستان سعودی نشان داد که به مرحله جدیدی در رسیدگی به پرونده های منطقه حساس وارد شده است. از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران، طرح صهیونیستی - آمریکایی برای انزوای ایران در منطقه و ایجاد ناتوی عربی را خنثی کرد لذا تاثیر مثبتی بر مسائل مهم و داغ منطقه خواهد داشت.

ایران در سیاست خارجی خود یک اصل دارد و آن «عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها» است. در همین راستا تهران در مذاکرات طرف های یمنی یا عربستان سعودی و یمن دخالت نمی کند، اما در این مذاکرات تهران - ریاض برای پایان دادن به بحران یمن گفتگو نموده و از برقراری صلح حمایت می کند.

کارشناسان بر این باورند که توافق عربستان و ایران تأثیری بر تجاوز به خاک یمن ندارد چرا که آغازگر این جنگ عربستان سعودی بوده که تحت نظارت آمریکا به خاک یمن حمله کرد از این رو پایان دادن به این جنگ نیز همچنان نیاز به اراده آمریکایی ها به انجام این اقدام دارد.

آنها خاطرنشان می کنند، توافق ایران و عربستان، نظریه ایران‌ هراسی را که واشنگتن همراه با رژیم اشغالگر صهیونیستی سعی در ایجاد آن در کشورهای عربی داشتند، باطل کرد.

پژوهشگران سیاسی می گویند، ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی شوک بزرگی بر اشغالگران صهیونیستی و آمریکایی ها وارد کرد و سیاست رژیم اشغالگر صهیونیستی در گسترش هژمونی و هیمنه خود و ترویج به اصطلاح دین ابراهیمی را خنثی کرد.

پربیننده ترین خبرها