دیدار سفرای عربستان و آمریکا با رئیس پارلمان لبنان

دیدار سفرای عربستان و آمریکا با رئیس پارلمان لبنان
دوشنبه 22 اسفند 1401 - 20:58

سفیران آمریکا و عربستان سعودی با رئیس پارلمان لبنان دیدار کردند که سفیر ریاض بعد از این دیدار، آن را برای لبنان مفید دانست.

العالم - لبنان

ولید البخاری، سفیر عربستان سعودی در بیروت امروز دوشنبه با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

او با بیان اینکه امروز بیش از هر چیزی به سخنان خوب و اراده‌های خیرخواه نیاز است، در پاسخ به سوالی که این دیدار فایده ‌ای برای لبنان خواهد داشت یا نه، گفت: «بله قطعا».

میهمان کاخ عین التینه محدود به سفیر عربستان نبود و «دورتی شیا»، سفیر ایالات متحده آمریکا هم به محض اینکه بخاری این کاخ را ترک کرد، به دیدار نبیه بری رفت. رسانه های لبنان نوشتند که شیا در این دیدار تنها نبوده و هیئتی از تیم موسم به «گروه ویژه آمریکا به خاطر لبنان» به ریاست «ادوارد گابریل»، سفیر سابق آمریکا در بیروت نیز سفیر فعلی را همراهی می‌کرد.

پرونده ریاست جمهوری لبنان بعد از پایان دوره ریاستی میشل عون همچنان به بن بست رسیده و بیش از 10 جلسه پارلمان برای انتخاب جایگزین راه گشا نبوده است. اخیرا حزب الله و جنبش أمل به ریاست نبیه بری، سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المَرده را برای تصدی این پست معرفی کرده‌اند.

وب سایت خبری العهد لبنان اخیرا در مطلبی در این باره نوشت که آمریکا و عربستان سعودی به دنبال دخالت در پرونده ریاست جمهوری لبنان هستند و با اعلام معرفی فرنجیه به عنوان نامزد مرد حمایت دو گانه شیعیان در لبنان، تحرکاتی علیه این فرد و عدم انتخاب او آغاز شده است.

به دنبال توافق عربستان سعودی و ایران به منظور احیای روابط قطع شده و تبادل سفرا و دیدار وزیران خارجه در روزهای آینده، منطقه غرب آسیا شاهد تحولات سریع بعد از این رویداد مهم است؛ رویدادی که خیلی‌ها را غافلگیر کرد و استقبال خیلی از کشورهای عربی، اسلامی و جهان را در پی داشت.

ناظران و تحلیلگران معتقدند این توافق علاوه بر یمن، با توجه به نفوذ و قدرت تهران و ریاض در بیروت، بر برون رفت از بحران لبنان تأثیر خواهد گذاشت و لبنانی‌ها بیش از همه خود را برای پیامدهای مثبت این توافق آماده می‌کنند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها