استرالیا زیردریایی هسته‌ای از آمریکا خریداری می‌کند

استرالیا زیردریایی هسته‌ای از آمریکا خریداری می‌کند
سه شنبه 23 اسفند 1401 - 02:09

یک مقام آمریکایی گفت که استرالیا سه تا پنج زیردریایی هسته‌ای از ایالات متحده خریداری خواهد کرد و همچنین با استفاده از فناوری آمریکا و انگلیس یک مدل جدید زیردریایی خواهد ساخت.

العالم-آمریکا

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه به وقت محلی در پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در سن دیگوی کالیفرنیا میزبان رهبران انگلیس و استرالیا خواهد بود و این خبر را رسما اعلام خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، استرالیا تسلیحات هسته‌ای دریافت نخواهد کرد اما ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای قدرت قابل توجهی به ائتلاف غربی علیه گسترش نفوذ نظامی چین اضافه خواهد کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که فروش زیردریایی هسته‌ای به استرالیا بیانگر تعهد طولانی مدت واشنگتن به حفاظت از «صلح و ثبات» در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

وی افزود که سه زیردریایی هسته‌ای کلاس «ویرجینیا» در طول دهه ۲۰۳۰ به استرالیا فروخته خواهد شد و اگر لازم باشد تعداد آنها به پنج زیردریایی نیز خواهد رسید.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در حالی که استرالیا استقرار تسلیحات اتمی را رد کرده است طرح خرید زیردریایی هسته‌ای نشان‌دهنده یک مرحله مهم در تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گسترش قدرت نظامی چین از جمله ایجاد ناوگان دریایی پیچیده توسط پکن و تبدیل جزایر مصنوعی به پایگاه‌های فراساحلی است.

این در حالی است که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز دوشنبه گفت که لندن در مواجهه با چالش چین و هجوم روسیه به اوکراین قابلیت‌های نظامی خود را تقویت خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها