رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران نمی‌خواهد روابطش با عراق تحت‌تاثیر اتفاقات اقلیم کردستان قرار گیرد

ایران نمی‌خواهد روابطش با عراق تحت‌تاثیر اتفاقات اقلیم کردستان قرار گیرد
سه شنبه 23 اسفند 1401 - 21:54

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ، خواستار حمایت بیشتر دولت عراق از موافقتنامه امنیتی فیمابین برای حضور موثرتر دولت مرکزی در اقلیم کردستان عراق شد و گفت: ایران نمی‌خواهد اتفاقات اقلیم این روابط را تحت الشعاع قرار دهد و هر گونه حضور گروهک‌های معاند با ایران، در جدار مرزی خود با عراق را نمی‌پذیرد.

العالم - ایران / سیاسی

وحید جلال زاده روز سه شنبه در دیدار با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق ضمن یاد آوری پیشینه و قرابت مذهبی و فرهنگی مردم دو کشور، روابط فی مابین را علیرغم فراز و فرودهای سال های گذشته، خوب و مناسب عنوان کرد و ضمن ابراز خوشحالی از استقرار دولتی مقتدر در عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از یک عراق پیشرفته و با ثبات حمایت می کند.

نماینده مردم ارومیه درمجلس ضمن ابراز تشکر از میزبانی بغداد در پنج دوره مذاکرات میان ایران و عربستان و نقش دولت عراق در احیا روابط این دو کشور گفت: ایران از نقش آفرینی عراق در منطقه خوشحال است و از آن استقبال می کند.

وی با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش دو کشور ، خواستار حمایت بیشتر دولت عراق از موافقت نامه امنیتی فیمابین مبنی بر حضور موثرتر دولت مرکزی عراق در اقلیم کردستان شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد اتفاقات اقلیم کردستان ، این روابط را تحت الشعاع قرار دهد و هر گونه حضور گروهک های معاند با ایران، در جدار مرزی خود با عراق را نمی پذیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین از تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق، پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان اقدامی مترقی یاد کرد و ضمن تشکر از تصویب این قانون ابراز امیدواری کرد دولت عراق نیز با جدیت بیشتری پیگیر اجرای این مصوبه باشد.

در ادامه این دیدار جلال زاده با اشاره به مناسبات و مراودات بانکی میان دو کشور ، خواستار روانتر شدن مراودات بانکی به منظور افزایش بیشتر مناسبات اقتصادی شد و بیان کرد: امیدوارم با تسهیل مراودات بانکی سطح مناسبات اقتصادی نیز افزایش بیشتری یابد و اجازه ندهیم تا آمریکایی ها با در دست گرفتن منابع مالی باعث تخریب این مناسبات شوند.

آمادگی عراق برای ایفای نقش میانجی ایران و سایر کشورهای دیگر

فواد حسین نیز ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در عراق و برگزاری پنجمین نشست مشترک اقتصادی دو کشور، به پیشینه مشترک تاریخی و مذهبی دو کشور اشاره کرد و سطح روابط را ناکافی دانست و افزود : تمام تلاش خود را برای ارتقا روابط فیمابین انجام خواهم داد. سطح و نوع روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و برادر می تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی و همسایه در منطقه باشد.

وزیر امور خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان افزود: عراق آمادگی دارد تا به عنوان میانجی میان ایران و سایر کشورهای دیگر نیز ایفای نقش کند.

فواد حسین با تایید نقش منفی آمریکا در مسائل و مناسبات بانکی این کشور افزود: آمریکایی ها سالها بر منابع حاصل از فروش نفت عراق در ذیل فصل هفت شورای امنیت تسلط داشتند و عراق بدون مجوز آمریکا به منابع خود دسترسی نداشت.

وی ضمن اشاره به گفت و گوهای خود با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، افزود: دولت اقلیم کردستان نیز مایل نیست روابطش با ایران آسیب ببیند و ابراز امیدواری کرد تا موافقتنامه امنیتی بین ایران و عراق هر چه زودتر به سرانجام برسد و شاهد نتایج عملی آن در ارتقای روابط میان دو کشور باشیم.

پربیننده ترین خبرها