توافقات ایران و عربستان؛ از احیای روابط کشورهای عربی تا مذاکره با مصر و بحرین

چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 12:47

ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی- موسوم به بیانیه پکن- در را بر روی تحولات سازنده سیاسی در منطقه باز کرده و متعاقب آن بستر ازسرگیری و بهبود روابط دیپلماتیک ایران با بسیاری از کشورهای عربی فراهم خواهد شد.

العالم- ایران

به گزارش العالم، در چارچوب این تحولات، منابع آگاه فاش کردند که در حال حاضر مذاکرات مهمی میان بحرین و ایران در سطح دوجانبه به منظور احیای روابط میان دو کشور و حل و فصل مسائل مورد اختلاف و حساس تهران- منامه در حال انجام است.

طبق اظهارات ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین که در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفته که منامه به بازگشایی سفارت خود در تهران و ازسرگیری خطوط هوایی میان دو کشور اهمیت می‌دهد، انتظار می‌رود در صورت توافق بر سر همه موضوعات بحث‌برانگیز، خروجی مذاکرات، سازنده باشد.

یک روز پس از این اظهارات مقام بحرینی، یک هیئت پارلمانی ایرانی به ریاست مجتبی خیرخواه در منامه حضور داشت که طی دیداری با احمد المسلم، رئیس پارلمان بحرین درباره راه‌های همکاری و هماهنگی مشترک در مجامع بین‌المللی پارلمانی گفت‌وگو کرد.

در همین راستا، یک منبع آگاه مصری فاش کرد که کانال‌های ارتباطی با ایران در چارچوب مراجع ذی‌صلاح قطع نشده است. این منبع در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد: ایران احترام فراوان خود به مصر و رهبران سیاسی آن را ابراز کرده است اما پیش بینی اینکه که مصر چه زمانی در مسیر ازسرگیری روابط با ایران گام خواهد داشت و با چه سرعتی به پیشنهاد مطرح شده از جانب ایران پاسخ خواهد داد، دشوار است.

خبرگزاری کویت نیز گزارش داد نشست کمیته حقوقی مشترک کویت و ایران جهت ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور بر اساس قوانین حقوق بین‌الملل، روز شنبه در تهران برگزار شد. انتظار می‌رود این تحولات صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور حاشیه خلیج‌فارس ایجاد کند که نشان‌دهنده رغبت تمام طرف‌ها در ‌دستیابی به توافقات و انجام مذاکرات بدون مداخلات خارجی است.

پربیننده ترین خبرها