سنای آمریکا سفیر جدید این کشور در عربستان را تایید کرد

سنای آمریکا سفیر جدید این کشور در عربستان را تایید کرد
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 22:32

مجلس سنای آمریکا, مایکل آلن راتنی را به عنوان سفیر جدید این کشور در عربستان سعودی تأیید کرد.

العالم _ عربستان سعودی

راتنی که از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بعنوان سفیر این کشور در عربستان معرفی شده بود, در حال حاضر در موسسه خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کند.

وی پیش از این به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور اسرائیل و فلسطین فعالیت کرده و در نقش فرستاده ویژه آمریکا برای سوریه نیز شناخته شده است. راتنی همچنین به عنوان کنسول آمریکا در اورشلیم نیز فعالیت کرده است.

در زمان معرفی به عنوان سفیر جدید آمریکا در عربستان, راتنی گفته بود که متعهد به "همکاری قوی و پایدار آمریکا و عربستان برای پیشبرد منافع هر دو کشور است. "

وی همچنین اعلام کرده بود که می‌خواهد از طریق همکاری و آموزش امنیتی, به تقویت توانایی دفاع‌های عربستان کمک کند تا " تعهد مداوم آمریکا به شرکا و متحدین خود را نشان دهد. "

به گزارش ایرنا, پس از آغاز به کار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن به مدت دو سال در عربستان سعودی سفیر نداشت. سپس کاخ سفید "جان ابی زید" را به عنوان سفیر برگزید. جان ابی زید در ژانویه ۲۰۲۱ به واشنگتن بازگشت و از آن زمان تاکنون، آمریکا سفیر جدیدی برای عربستان معرفی نکرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی گزارش داد که روابط آمریکا و عربستان به پایین‌ترین سطح در بیش از ۷۰ سال گذشته رسیده است؛ گزارشی که ریاض را وادار به واکنش و تکذیب کرد.

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال باعث شد تا سفارت سعودی در واشنگتن واکنش نشان دهد و موضوع تیرگی روابط میان دو کشور را تکذیب کند.

روابط سعودی‌ها و آمریکایی‌ها از دوران اوباما و هنگامی که سران ریاض انتظار داشتند واشنگتن عملا با ایران وارد جنگ شود و از تحرکات منطقه‌ای سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش حمایت کند، روبه سردی گراییده بود، اما عملکرد بی‌ثباتانه سعودی‌ها آنقدر آشکارو عیان بود که سران آمریکا در دوران اوباما حاضر نشدند رسما بدنامی آن را به جان بخرند.

پربیننده ترین خبرها