گزینه جدید کشورهای خلیج فارس؛ بی نیازی از آمریکا

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401 - 14:23

وسام اسماعیل نویسنده سیاسی گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال منافع ملی خود به دور از آمریكا هستند.

العالم - ایران

دکتر وسام اسماعیل در گفت و گو با شبکه العالم، با اشاره به سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات اظهار داشت: «گفتمان ایران همواره بر حسن همجواری، روابط عادی و عدم مداخله نیروهای خارج از کشورهای منطقه در روابط بین این کشورها تاکید داشته است.»

وسام اسماعیل تاکید کرد که ارتباط ایران و امارات موضوع جدیدی نیست همان طور که سفر شمخانی هم تعجب آور نیست، اما نکته مهم در این موضوع، تسریع در انجام این سفر است که به انتخاب کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کلی و عربستان سعودی به طور ویژه مربوط می شود. در حال حاضر ریاض منافع ملی کشورش را در دوری و فاصله گرفتن از آمریکا می بیند.

وی در این باره توضیح داد واقعیت روابط با واشنگتن در سال‌های اخیر ثابت می‌کند که طرف آمریکایی تنها منافع خود را در نظر گرفته و همواره بدون در نظر گرفتن منافع کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس، از آنها صرفاً به عنوان ابزار نفوذ در منطقه، بهره برده است.

دکتر اسماعیل اشاره کرد که این انتخاب جدید کشورهای خلیج فارس، از سال 2020 میلادی شکل گرفت و در عملیات اوکراین، موضع عربستان سعودی قرار گرفتن کنار روسیه و استقبال از رابطه با چین بود و نهایتا به این واقعیت منتهی شد که کشورهای خلیج فارس دریابند که منافعشان در حسن همجواری و همسایگی است.

پربیننده ترین خبرها