منابع ترکیه‌ای: نشست چهارجانبه مسکو به تعویق افتاد

منابع ترکیه‌ای: نشست چهارجانبه مسکو به تعویق افتاد
پنج‌شنبه 25 اسفند 1401 - 14:12

خبرگزاری رویترز و شبکه «NTV» ترکیه امروز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه ترکیه‌ای خود گزارش دادند که نشست معاونان وزیران امور خارجه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در مسکو به تعویق افتاده است.

العالم _ سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ترکیه بدون ذکر نام اعلام کرد که نشست مزبور "به دلایل فنی" به تعویق افتاده و زمان برگزاری آن مشخص نشده است.

شبکه NTV ترکیه نیز به نقل از کسانی که آنها را "منابع آگاه" توصیف کرد، گفت که «نشستی که قرار بود امروز برگزار شود، به دلایل فنی به تعویق افتاد و تاریخ جدید هنوز تعیین نشده است».

پیشتر اعلام شده بود که معاونان وزیران امور خارجه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در روزهای ۱۵ و ۱۶ مارس (24 و 25 اسفند) در مسکو پایتخت روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

خبر تعویق نشست یاد شده هنوز از جانب دولت روسیه به عنوان میزبان آن تایید نشده است.

اردوغان ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر ماه) از ولادیمیر پوتین همتای روس خود به منظور میانجیگری برای عادی سازی روابط با سوریه درخواست کرده و خواستار برگزاری نشست سه جانبه با حضور رئیس جمهور سوریه شده بود.

پیس از این درخواست، وزیران دفاع روسیه، سوریه و ترکیه به همراه روسای سازمانهای اطلاعاتی این کشورها، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ (هفتم دی ماه ۱۴۰۱) در مسکو گرد هم آمدند تا درباره روند عادی سازی روابط آنکارا و دمشق از مسیر تشکیل کمیسیون سه جانبه و سپس برگزاری نشست وزیران امور خارجه سه کشور به منظور فراهم سازی مقدمات دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد رئیسان جمهوری ترکیه و سوریه توافق کنند.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه چند هفته پیش با اشاره تاکید دولت سوریه بر حضور ایران در این نشست و موافقت روسیه با این امر اظهار کرد که ایران نیز تمایل خود را برای پیوستن به روند این مذاکرات ابراز کرده است.

وی چهارشنبه هفته پیش به خبرگزاری تاس گفت که مسکو و آنکارا در انتظار پاسخ دمشق و تهران به پیشنهاد برگزاری نشست مقدماتی فنی در سطح معاونان وزارت امور خارجه چهار جانبه برای عادی سازی روابط سوریه و ترکیه به سر می‌برند.

بوگدانوف گفته بود که هدف از برگزاری نشست این چهار کشور،آماده کردن مقدمات نشست وزیران امور خارجه آنها است.

ترکیه قبل از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، روابط نزدیکی با دمشق داشت ولی در جریان درگیری‌ها، طرف مخالفان و گروه‌های مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت و روابط دو کشور از آن زمان تاکنون قطع شده است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز پنجشنبه درباره دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آینده به خبرگزاری اسپوتینک گفت: دیدارم با رئیس جمهور ترکیه مرتبط به خروج ترکیه از خاک سوریه و توقف حمایت از تروریسم است.

اسد در گفت‌وگو با این خبرگزاری تصریح کرد: در رابطه با دیدار با اردوغان، این موضوع مربوط به رسیدن به مرحله‌ای است که ترکیه به وضوح و بدون هیچ گونه ابهامی آماده خروج کامل از خاک سوریه و توقف حمایت از تروریسم و بازگرداندن وضعیت به قبل از آغاز جنگ در سوریه باشد. این تنها وضعیتی است که می‌تواند بین من و اردوغان دیداری باشد، جدای از این، برگزاری چنین دیداری چه ارزشی دارد و چرا آن را انجام دهیم؛ در صورتی که نتایج نهایی در مورد جنگ در سوریه را محقق نخواهد کرد؟

پربیننده ترین خبرها