مهمترین پیام های رزمایش مشترک ایران و روسیه و چین

جمعه 26 اسفند 1401 - 17:13

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه بزرگترین منبع تامین نفت جهان هستند، بر ضرورت تامین امنیت در این منطقه تاکید کرد.

العالم – ایران

امیر دریادار ایرانی به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت که همه کشورهای منطقه حق دارند از امنیت خود دفاع کنند، جهان نیز از حالت تک قطبی خارج شده است، به همین دلیل همه می توانند در تامین امنیت منطقه مشارکت کنند.

وی افزود : همه نیروهای شرکت کننده در مانور با یک زبان مشترک فعالیت می کنند و هدف شان انتقال تجربه بین یگان های رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای چینی و روسی است، و هماهنگی بین آنها نیز بسیار فوق العاده بوده است.

وی تصریح کرد: مهمترین پیام این رزمایش تاکید بر اهمیت این آبراه است که کشورهای جهان و منطقه را به یکدیگر متصل می کند و منبع بزرگ تامین نفت جهان است که 60 درصد نفت از این آبراه دریایی می گذرد و تجارت دریایی از طریق آن انجام می شود، بنابراین باید امنیت آن تضمین شود تا ساکنان منطقه از امنیت و ثبات برخوردار شوند و مبادلات تجاری در آن انجام شود.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد که مرحله تاکتیکی رزمایش مشترک نیروهای ایرانی، چینی و روسی در منطقه چابهار در جنوب شرق ایران از امروز آغاز شده است.

در بندر چابهار در مساحتی حدود هفده هزار کیلومتر مربع در شمال اقیانوس هند، شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شناورهای روسی و چینی مستقر شدند و تمرینات امداد و نجات در دریاها، مقابله با دزدی دریایی و آزادسازی کشتی های ربوده شده اجرا شده است.

شعار نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در این رزمایش، صلح، دوستی و امنیت پایدار دریایی است.

"اولگ گلادگی" فرمانده نیروی دریایی روسیه نیز گفت: هدف از این رزمایش تامین امنیت منطقه و حمایت از نیروهای مستقر در آن است.

فرمانده نیروهای چینی نیز گفت: از شرکت در این رزمایش در کنار ایران و روسیه دوست خرسندیم و امیدواریم در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد، مهم آن است که این سه نیروی دریایی در اینجا رزمایش برگزار می کنند. ایران برای چهارمین بار رزمایش دریایی مشترک با روسیه و چین به عنوان دو قدرت بزرگ برگزار می کند که هدف از آن ترسیم معادله جدیدی در همکاری های نظامی در منطقه است که با چالش های زیادی در سطوح امنیتی و ایمنی دریانوردی دریایی مواجه است.

هدف از این رزمایش تقویت امنیت در منطقه، گسترش همکاری بین سه کشور برای حمایت از صلح جهانی و امنیت دریایی و ایجاد خانواده دریایی با آینده مشترک است.

پربیننده ترین خبرها