دریادار ایرانی در گفتگو با العالم تشریح کرد:

توانایی ایران در تامین امنیت دریایی منطقه با مشارکت کشورهای همسایه/ پیام رزمایش سه قدرت دریایی در سه حوزه اقیانوسی به نیروهای فرامنطقه ای

توانایی ایران در تامین امنیت دریایی منطقه با مشارکت کشورهای همسایه/ پیام رزمایش سه قدرت دریایی در سه حوزه اقیانوسی به نیروهای فرامنطقه ای
شنبه 27 اسفند 1401 - 14:18

فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رزمایش مرکب سه کشور ایران، چین و روسیه، گفت: امروز سه قدرت دریایی در کنار یکدیگر، با برگزاری رژه دریایی در شمال اقیانوس هند نشان دادند که هماهنگی های دریایی میان کشورهای شرکت کننده به بالاترین سطح خود رسیده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت وگو با خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم، در باره رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه که با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "جماران" که امروز(شنبه) در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت، اظهار داشت: همه مراحل رزمایش به ویژه رژه دریایی به خوبی انجام شد و در طول برگزاری این رزمایش به همه اهدافی که تعریف کرده بودیم، دست یافتیم.

وی اظهار درباره اهمیت این رزمایش داشت: مهمترین نکته این است که امروز سه قدرت دریایی در کنار یکدیگر، این رژه دریایی را در شمال اقیانوس هند برگزار کردند و این امر نشان می دهد هماهنگی های دریایی میان کشورهای شرکت کننده به بالاترین سطح خودش رسیده است.

رزمایش مرکب دریاییفرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سوال خبرنگار اعزامی العالم به محل برگزاری رزمایش که پرسید، بیشتر رزمایش های متعدد ائتلاف ایرانی – روسی – چینی درحوزه امداد و نجات بوده است؛ آیا در نظر دارید که رزمایشی برگزار کنید که بیشتر حالت جنگی و دفاع از مرزهای خود و منافع آبی مورد نظر سه کشور را داشته باشد؟ پاسخ داد، برگزاری چنین رزمایشی حتما در دستور کارما قرار دارد. نکته ای که باید بدان اشاره شود این است که امروز سه قدرت در سه حوزه اقیانوسی کنارهم قرار گرفته اند.

وی گفت: نیروی دریایی چین در اقیانوس آرام از توانمندی دریایی بالایی برخوردار است، نیروی دریایی روسیه در اقیانوس آرام و هم در اقیانوس اطلس و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همین طور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقیانوس هند این توانمندی را دارند و ما از این مزیت دسترسی که دریا در اختیارمان گذاشته، بیشترین بهره را برده ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد، سطح تمرینات و هماهنگی ها با نیروی دریایی چین و روسیه به حدی رسیده که آزمایشاتی با تعداد تمرینات بالاتر و جدّی تر و به اصطلاح ما دریایی ها «تمرینات گرم» بیشتری حتی در حوزه پرتاب ها پیش بینی شده و حتی گشت های مشترک پیش بینی شده که در آینده در این مسیر گام خواهیم گذاشت.

دریادار ایرانی در پاسخ به این سوال که پیام ها و اهداف این رزمایش برای دشمنان به ویژه نیروهای بیگانه که در این آبها هستند و قطعا رزمایش را رصد کرده اند، چیست؟ خاطرنشان کرد، آنها قطعا پیام این رزمایش را گرفته اند. اکنون سه کشور توانمندی که مستقلا در حال تامین امنیت دریایی و شاهراه اقتصادی خودشان هستند، در کنار هم قرار گرفته اند.

وی افزود: این امر معنی و مفهومش این است که جمهوری اسلامی ایران در صحنه عمل این توانمندی را به طور مجزا دارد، که این توانمندی برای مردم منطقه می تواند یک افتخار بزرگی باشد، به هرحال یک کشوری که دوست و برادر و مسلمان است، توانسته در این عرصه حضور پیدا کند و دستاوردهایش را در همه حوزه های امنیتی، علمی، دانشی و دریایی به خصوص در بالاترین سطح تکنولوژی نشان دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد، اما نکته دیگر این رزمایش این است که این سه کشور مستقل، امروز آمده اند در کنار یکدیگر، آنچه که تجربیات داشته اند به میدان آورده اند و به اشتراک گذاشته اند. این نشان می دهد که در منطقه این توانمندی وجود دارد که کشورهای همسایه دیگر هم بیایند و ما در کنار همدیگر در اولویت اول، امنیت این منطقه را برقرار کنیم و آن را استمرار ببخشیم و نیروهای غیرموجه را از منطقه بفرستیم تا بروند مرزهای خودشان را کنترل کنند.

وی گفت: در کنار این قضیه، می توانیم با بقیه کشورهای بزرگی مثل چین و روسیه که به شما احترام متقابل می گذارند، تمرینات و اقدامات مشترکی را برای امنیت جهانی انجام دهیم.

رزمایش مرکب پنج روزه امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه که در خلیج عمان آغاز شده بود، امروز (شنبه) با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "جماران" در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.

پربیننده ترین خبرها