وساطت روسیه؛ آیا اسد و اردوغان دیدار خواهند کرد؟

وساطت روسیه؛ آیا اسد و اردوغان دیدار خواهند کرد؟
شنبه 27 اسفند 1401 - 19:02

در حالی که برخی کارشناسان و ناظران دیدار رؤسای جمهور سوریه و ترکیه را بعید می دانند؛ برخی دیگر بر این عقیده اند که با توجه به وساطت روسیه، احتمال دیدار اسد و اردوغان وجود دارد.

العالم ـ نظرکده

کارشناسان می گویند که بشار اسد اعتقادی ندارد که دیدارش با اردوغان و پیروزی او در انتخابات آتی ترکیه تغییری در اشغال خاک سوریه توسط آنکار ایجاد کند.

ناظران سیاسی تاکید دارند که اسد می گوید اردوغان با او روابط دوستانه ای داشته اما ناگهان رویه خود را تغییر داده است گویی که به انسان دیگری تبدیل شده به طوری که مشخص شد در این مدت فقط نقش بازی می کرده است. از این رو سوریه به اردوغان اعتمادی ندارد.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که ترکیه یکی از کشورهای ضامن توافق آستانه است که میان سوریه و ترکیه و ایران و روسیه امضا شد؛ اما به بندهای آن بویژه آتش بس پایبند نبوده است. این کشور همچنین هیچ یک از توافق هایی که میان طرفین به امضا رسیده، را اجرا نکرده است.

ناظران می گویند اسد نمی تواند اعتماد کند که اردوغان پس از پیروزی در انتخابات تغییر کند. از این رو هیچ چیزی نمی تواند نزدیکی میان دو کشور را تضمین کند مگر آنکه اظهاراتی واقعی درباره عقب نشینی از خاک سوریه مطرح و عملی شود.

ناظران با اشاره به اظهارات اسد مبنی بر آنکه دیدار با اردوغان در گرو عقب نشینی ترکیه از خاک سوریه است، تاکید کردند که این اظهارات نشان داد روسیه و ایران نمی توانند سوریه را برای این دیدار تحت فشار بگذارند. زیرا موضوع عقب نشینی از خاک سوریه مساله ای است که متعلق به حاکمیت ارضی این کشور است.

از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که تلاشهای روسیه در وساطت میان ترکیه و سوریه بالاخره به ثمر خواهد نشست. تمام تصمیمات و نشست های شورای امنیت که روسیه در آن حضور داشت بر وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده اند.

این در حالی است که کارشناسان مسائل ترکیه حصول این توافق را بعید می دانند و تاکید می کنند که آمریکا برای به تعویق انداختن چنین توافقی میان سوریه و ترکیه تلاش می کند.

این کارشناسان اظهار می کنند که هرچقدر اردوغان در مقابل امریکا نافرمانی کند اما بالاخره نمی توان عضویت ترکیه در ناتو را نادیده گرفت. هرجا ترکیه خط قرمز آمریکایی ها را ببیند در زیر پاگذاشتن این خط قرمز قطعا تردید خواهد کرد.

کارشناسان بر این عقیده اند که یکی از عللی که ترکیه به تعهدات خود در قبال سوریه پایبند نیست، علاوه بر طمع ورزی های تاریخی این کشور، مساله ترس از تحریم ها و یا واکنش های آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری است.

پربیننده ترین خبرها