محقق سوری: دمشق دیگر به اردوغان اعتمادی ندارد

شنبه 27 اسفند 1401 - 16:44

نویسنده و محقق سیاسی سوری اظهار داشت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مطمئن نیست که دیدار او با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و پیروزی وی در انتخابات آتی این کشور چیزی را در زمینه اشغال سوریه توسط ترکیه تغییر دهد.

العالم - سوریه

مهند الضاهر نویسنده و محقق سیاسی سوری در مصاحبه با برنامه "مع الحدث" شبکه العالم گفت، شخصاً شنیدم که رئیس جمهور بشار اسد می گفت اردوغان دوست بسیار مهم و ارزشمندی برایش بود اما ناگهان به گونه ای عوض شد که گویی فردی کاملاً متفاوت است و مشخص شد که او در تمام این مدت نقش بازی می کرده، به همین دلیل سوریه دیگر به اردوغان اعتماد ندارد.

وی در خصوص مصادیق بی اعتمادی سوریه به ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه امضاکننده توافقنامه آستانه بین سوریه، ترکیه، ایران و روسیه است و قول داد که مفاد آن را اجرا کند، اما هرگز به اجرای مفاد آن، به ویژه آتش بس و حتی هیچ یک از توافقات مورد امضای دو طرف پایبند نبوده است.

این محقق سیاسی تاکید کرد که رئیس جمهور اسد کاملاً آگاه است که اردوغان فریبکار است و تنها با کلمات، بازی می کند.

وی خاطرنشان کرد، اسد مطمئن نیست که اردوغان پس از پیروزی در انتخابات، رفتار متفاوت نشان دهد و بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که نزدیکی بین دو کشور را تایید کند مگر اینکه بیانیه واقعی در مورد خروج عملی نیروهای ترکیه از خاک سوریه صادر شود.

الضاهر به اظهارات اسد در مسکو درباره دیدار با اردوغان اشاره کرد که اعلام کرده بود «تحقق این امر کاملا با خروج ترکیه از خاک سوریه مرتبط است.»

مهند الضاهر تصریح کرد: این بیانیه تأکید می کند که نه روسیه و نه ایران، نمی توانند سوریه را برای انجام این دیدار تحت فشار قرار دهند، زیرا موضوع خروج ترکیه از خاک سوریه یک موضوع حاکمیتی است و ترکیه هرگز نمی تواند به قیمت خون سوری ها، به موفقیت دست یابد.

پربیننده ترین خبرها