گزارش العالم از امضای سند همکاری امنیتی منطقه ای بین ایران و عراق

يکشنبه 28 اسفند 1401 - 13:31

مدیر دفتر العالم در بغداد با بیان اینکه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به همراه قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق از محل شهادت سرداران قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس بازدید کردند، گفت: پس از این بازدید، نشست مهمی را برای بررسی امضای سند همکاری امنیتی مشترک بین دو کشور آغاز کردند.

العالم - ایران

نوید بهروز خبرنگار العالم گزارش داد: اهمیت سفر علی شمخانی به خاطر امضای این سند بین دو کشور ایران و عراق است، سندی که چندین ماه در مورد آن مذاکرات برگزار شده است.

این موضوع با دولت مرکزی بغداد و همچنین با دولت اقلیم کردستان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وی اشاره کرد این سند از یک سو روابط حسن همجواری دو کشور را تقویت می کند و از سوی دیگر حضور سازمان ها و گروه های مسلح تروریستی مستقر در کردستان عراق را برای انجام حملات علیه ایران محدود می کند.

همچنین از هرگونه تلاش آمریکا و اسرائیل برای تهدید ایران، چه از لحاظ امنیتی و چه سیاسی ممانعت به عمل می آورد.

خبرنگار العالم توضیح داد : دغدغه ایران این است که کردستان عراق برای تهران امن باشد. همچنین محورهای سفر شمخانی، پرونده همکاری اقتصادی بالغ بر 10 میلیارد دلار در سال و نیز همکاری های سیاسی در همه زمینه ها را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: شمخانی پس از دیدار با الاعرجی به دیدار محمد شیاع السودانی نخست وزیر خواهد رفت و به طور کلی این سفر در چارچوب همکاری های منطقه ای انجام می شود.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به دعوت قاسم الاعرجی همتای عراقی خود به بغداد پایتخت عراق سفر کرد.

شمخانی در کنفرانس «گفتگوی بغداد» که زیر نظر نخست وزیری و امنیت ملی عراق برگزار می شود، شرکت می کند.

قرار است شمخانی و هیأت همراه با مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی عراق دیدار و سند همکاری امنیتی مشترک دو کشور را امضا کنند. این سفر پس از آن صورت می گیرد که شمخانی چند روز پیش دو سفر مهم به چین و امارات داشت.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تأکید کرد که عراق نمی خواهد به کشوری آسیب برساند و به هیچ کشوری اجازه حمله به خاکش را نمی دهد.

السودانی در کنفرانس گفتگوی بغداد به چالش های عمده پیش روی کشور در سطوح داخلی و خارجی و توانایی مقابله با آنها اشاره کرد که نشان می دهد عراق در حال دور شدن از همه درگیری ها و اختلافات در همه سطوح است.

السودانی افزود: از بین بردن فساد تنها با همکاری همه نهادهای دولتی امکان پذیر است و هیچ گونه تلاشی برای بهره برداری از اموال عمومی در عراق وجود نخواهد داشت.

السودانی تاکید کرد که دولت برنامه بلندپروازانه و جامعی را به منظور پیشرفت کشور تنظیم کرده است و بزرگترین چالش پیشروی دولت، بازگرداندن اعتماد به شهروندان است.

پربیننده ترین خبرها