عربستان و ترکیه ۸ توافقنامه اقتصادی امضا کردند

عربستان و ترکیه ۸ توافقنامه اقتصادی امضا کردند
دوشنبه 29 اسفند 1401 - 03:32

عربستان و ترکیه یکشنبه در نخستین روز نشست مشترک بازرگانی میان دو کشور، هشت توافق‌نامه امضا کردند.

العالم-عربستان

"محمد موش" وزیر بازرگانی ترکیه در این نشست در ریاض که اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عربستان مجریان آن هستند،اعلام کرد که عربستان و ترکیه کشورهای خوش آتیه اقتصادی هستند و مزایای رقابتی زیادی دارند.

وی افزود که ترکیه امیدوار است که حجم تبادل تجاری خود را در سال‌های آینده بتواند به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

وی با بیان این که حجم سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به ۲۸۵ میلیارد دلار رسیده، از شرکت‌های عربستانی خواست که به بازار ترکیه ورود کرده و از فرصت‌ها و مشوق‌های سرمایه گذاری در کشورش بهره ببرند.

ماجد بن عبدالله القصبی وزیر بازرگانی عربستان نیز گفت که این نشست سهم زیادی در یافتن فرصت‌های تازه برای همکاری اقتصادی میان ریاض و آنکارا خواهد داشت.

حسن بن معجب الحویزی رئیس اتحادیه اتاق بازرگانی عربستان نیز در این راستا گفت که روابط عربستان و ترکیه که در سال ۱۹۲۹ آغاز شده یکی از بهترین الگوهای بین المللی است که بیانگر توجه رهبران دو کشور است که این اقدام موجب تشکیل شورای هماهنگی دو کشور به عنوان سکویی برای همکاری در تمام زمینه و توافق در سال ۲۰۲۲ میان ریاض و آنکارا شده است.

الحویزی گفت: یکهزار و ۱۴۰ شرکت عربستانی در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند درحالی که ۳۹۰ شرکت ترکیه نیز در عربستان در عرصه ساخت و صنایع تولیدی، عمده فروشی، خرده فروشی و رستورانداری فعالیت دارند.

این نشست که به مدت سه روز از روز یکشنبه ۱۹ مارس با حضور وزیران بازرگانی عربستان و ترکیه در ریاض آغاز به کار کرده ۴۵۰ شرکت ترکیه‌ای و عربستانی حضور دارند.

این نشست در حاشیه نمایشگاهی به وسعت ۷ هزار متر مربع برای عرضه محصولات صنعتی و آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی و محصولات کشاورزی و پوشاک و مصالح ساختمانی برگزار شده است.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها