زلال قرآن (2230):

هواهای نفسانی و امیال حیوانی چه نقشی در زائل کردن دستاوردهای نماز دارند؟

هواهای نفسانی و امیال حیوانی چه نقشی در زائل کردن دستاوردهای نماز دارند؟
دوشنبه 29 اسفند 1401 - 17:21

العالم - زلال قرآن

با برداشت از آیات زیر:
1 – آیه 43 سوره مبارکه فرقان:
« أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا»
ترجمه: (آیا دیدی حال آن کس را که (از غرور) هوای نفسش را خدای خود ساخته؟ آیا تو حافظ و نگهبان او (از هلاکت) توانی شد؟).
2 – آیه 23 سوره مبارکه جاثیه:
« أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّـهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّـهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»
ترجمه: ((ای رسول ما) آیا می‌ نگری آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده و خدا او را دانسته (و پس از اتمام حجت) گمراه ساخته و مهر (قهر) بر گوش و دل او نهاده و بر چشم وی پرده ظلمت کشیده؟ پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد؟ آیا متذکر این معنی نمی‌شوید؟).
3 – بخش دوم آیه 50 سوره مبارکه قصص:
«... وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»

ترجمه: (... و کیست (ستمگر و) گمراه‌تر از آن کسی که راه هدایت خدا را رها کرده و از هوای نفس خود پیروی کند؟ البته خدا قوم ستمکار را (پس از اتمام حجت) هرگز هدایت نخواهد کرد).

هواهای نفسانی و امیال حیوانی دامی بسیار خطرناک و پرتگاهی بسیار مخوف‌اند که اگر بوسیله عقل و با انجام عمل صالح (عمل مطابق احکام شرع مقدس) و ذکر دائم اسماءالله مهار نشوند، با ایجاد غفلت از خدا، آدمی را به تباهی و ذلّت می کشانند و او را به مهَلکه «حُبّ دنیا» ساقط نموده و به عذاب الهی و جهنم سوزان گرفتار می سازند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها