آیا توافق تبادل زندانیان نشانه آغازی جدید در پرونده جنگ یمن است؟

آیا توافق تبادل زندانیان نشانه آغازی جدید در پرونده جنگ یمن است؟
سه شنبه 1 فروردين 1402 - 12:06

«احمد المؤید» پژوهشگر سیاسی اظهار داشت که توافق تبادل زندانیان میان جنبش انصارالله یمن و حکومت وابسته به عربستان مربوط به دو ماه پیش است و هیچ ارتباطی با نزدیک شدن دولت ها با یکدیگر در روزهای اخیر ندارد.

العالم-یمن

المؤید طی گفتگو با شبکه العالم در برنامه مع الحدث بیان داشت: شاید معامله تبادل زندانیان بخشی از برنامه عربستان در یمن باشد. عربستان نه قصد خروج از یمن را دارد نه می خواهد تماما کنار صنعا بایستد، بلکه درصدد پایان دادن به هرج و مرجی است که در یمن ایجاد کرده است. لذا به همگرایی با ایران روی آورده است.

این کارشناس بر این باور است که هدف عربستان از برقراری ارتباط با تهران، سوق دادن آن به فشار بر صنعا به منظور اجرای سیاست های خود در یمن است، چرا که ایران قادر به مهار موشک ها و پهپادهای صنعا است.

این پژوهشگر سیاسی تاکید کرد که عربستان از پرونده انسانی یمن یعنی پرونده زندانیان به عنوان اهرم فشار استفاده می کند که هیچ تفاوتی با اقدام نظامی یا فشار سیاسی یا محاصره ندارد.

المؤید بیان داشت که توافق سوئيس به منظور مبادله کامل مطرح شده بود و قرار بود که پس از یک ماه اجرایی شود و تمامی زندانیان آزاد گردند اما تا این لحظه هیچ اقدام عملی ندیده ایم زیرا عربستان از مسئله زندانیان به عنوان اهرم فشار استفاده می کند.

وی افزود: عربستان و همراهانش نه به زندانیان خود اهمیتی می دهند نه به وطن نه به بی گناهان نه به زیرساخت ها، این صنعا است که به این مسئله اهمیت می دهد و خواستار همه چیز در برابر همه چیز است و حتی پیشنهاد آزاد کردن تنها نیمی از زندانیان یا یک چهارم آنها را هم داده است.

پربیننده ترین خبرها