گام‌های بلند چین برای جایگزینی آمریکا در عرصه جهانی

چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 11:51

مدیر ائتلاف “آمریکایی خاورمیانه” گفت که آمریکا از همکاری موجود میان روسیه و چین نگران است و چین را به خاطر این رابطه، مورد ملامت قرار می‌دهد.

العالم- آمریکا

توم حرب در گفت‌وگو با تلویزیون العالم گفت:‌ پس از خروج تحقیر آمیز آمریکا از افغانستان، رهبران جهان اعم از عربستان سعودی، ایران، روسیه و چین از ضعف دولت بایدن استفاده کردند و همه شروع به تدوین استراتژی خاصی برای منطقه و نفوذ خود کردند.

حرب تصریح کرد: معلوم است که رئیس‌جمهور پوتین از این فرصت استفاده کرد و وارد اوکراین شد و رئیس‌جمهور چین نیز از این فرصت استفاده کرد و به عنوان یک ابرقدرت، نه تنها برای رقابت با ایالات متحده، بلکه برای جایگزین شدن به جای آن در مذاکرات‌ها در سطح جهانی، تحرکاتی را آغاز کرده است.

او افزود: جامعه آمریکایی نیز دوباره شده و با توجه به شکست سیاست‌های خارجی دولت بایدن، درخواست‌هایی برای برکناری وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح شده است.

مدیر ائتلاف آمریکایی خاورمیانه در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها تعجب نمی‌کنند که رئیس‌جمهور چین با بهره‌برداری از بحران اوکراین، نقش مؤثری در نزد روسیه ایفا کرده و طرح موثری را برای توقف جنگ در این کشور ارائه داده است. درخواست‌هایی در آمریکا مطرح می‌شود مبنی بر اینکه راه برون‌رفت از بحران، در اوکراین است و دولت بایدن نیز به خاطر هزینه‌های بی‌قید و شرط برای اوکراین- بیش از 120 میلیارد دلار- باید پاسخگو باشد و همچنین بایستی جنگ در اوکراین متوقف و مذاکرات آغاز شود. در همین راستا، رئیس‌جمهور چین طرح ۱۲ بندی را برای حل بحران اوکراین مطرح کرد و احتمال دارد طی چند روز آینده با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کند. در واقع، این تحرکات طرف چینی، ضعف آمریکا را بازتاب می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها