پارلمان سوئد به تایید پیوستن این کشور به ناتو رای مثبت داد

پارلمان سوئد به تایید پیوستن این کشور به ناتو رای مثبت داد
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 21:56

سوئد همچنان برای جلب رضایت ترکیه و مجارستان به منظور پیوستن به ناتو تلاش می‌کند.

العالم - اروپا

به نقل از آسوشیتدپرس، قانونگذاران سوئد روز چهارشنبه با اکثریت قاطع به پیوستن سوئد به ناتو رأی مثبت دادند و عضویت این کشور را همراه با قوانین مرتبط با آن تأیید کردند.

پارلمان سوئد که 349 عضو دارد، با 269 رای موافق در برابر 37 رای مخالف و 43 قانونگذار غایب، عضویت سوئد را در ناتو تایید کرد. این آخرین مانع داخلی لازم برای تبدیل شدن کشور به ائتلاف نظامی ناتو - با 30 عضو - بود.

شش حزب از هشت حزبی که در پارلمان حضور دارند، موافق عضویت در ناتو هستند و رأی‌گیری که پس از یک جلسه هفت ساعته انجام شد، ثرفاً جنبه قانونی و رسمی داشت.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در جریان این مذاکرات گفت: «عضویت در ناتو بهترین راه برای حفظ امنیت سوئد است.» وی آن را «یک رویداد تاریخی» و «یکی از مهمترین تصمیمات سیاست امنیتی کشورمان» خواند.

بیلستروم با سخن گفتن از جدول زمانی برای الحاق احتمالی سوئد، در جریان مذاکرات به قانونگذاران گفت: «ناگفته نماند که ما قادر خواهیم بود در "ویلنیوس"، پایتخت لیتوانی، جایی که نشست ناتو در آن در ماه جولای برگزار می‌شود، عضو شویم.»

او افزود: «پشتیبانی که ما از آن برخورداریم، به اندازه‌ای ملموس است که می‌توانم آن ارزیابی را انجام دهم.»

هم سوئد و هم فنلاند، همسایه این کشور، در ماه مه سال 2022 درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند و در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، سیاست چندین دهه عدم مداخله خود را کنار گذاشتند.
این در حالی است که ترکیه و مجارستان، دو عضو ناتو، هنوز درخواست‌های عضویت این دو کشور شمال اروپا را تایید نکرده اند. پذیرش کشورهای جدید مستلزم تایید تمامی اعضای فعلی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته گفت دولتش با تصویب پیشنهاد فنلاند موافق است؛ موضوعی که راه را برای پیوستن این کشور به ائتلاف، پیش از سوئد، هموار می‌کند. اردوغان افزود سوئد هنوز باید نگرانی‌های ترکیه را برطرف کند.

دولت ترکیه هم سوئد و هم فنلاند را متهم کرده است نسبت به گروه‌هایی که به باورش سازمان‌های تروریستی هستند، رویکردی ملایم اتخاذ کرده اند، اما آنکارا نسبت به سوئد حساسیت‌های بیشتری دارد. دولت آنکارا در استدلال خود به تظاهرات حامیان شبه نظامیان کرد در خیابان‌های استکهلم اشاره کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها