«تهجُد» و «شب زنده داری» چه آثاری دارد؟

«تهجُد» و «شب زنده داری» چه آثاری دارد؟
پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 16:22

العالم - زلال قرآن

تهجُد و شب زنده داری و انجام عبادات خاص، انسان را به بالاترین مقامات معنوی می رساند :

به گواه آیات 1 تا 8 سوره مزمل:

« يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ . قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا . نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا . أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا . إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا . إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا . إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا. وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا »

ترجمه: (ای جامه بر خود پیچیده . همة شب‌ ها را جز شب‌ های اندکی که در طول سال برایت میسر نیست [بخاطر نافلة شب] برخیز . نصف همۀ ساعات شب را به عبادت اختصاص ده ، یا اندکی از نصف کم کن . یا [مقداری] بر نصف بیفزای، و قرآن را آرام و شمرده بخوان . یقیناً ما سخنی سنگین [چون قرآن و همۀ مفاهیمش] را به تو القاء خواهیم کرد . مسلّماً شب ‌خیزی [برای تهجّد] استوارتر، و ازجهت سخن‌[گفتن با خداوند] پایدارتراست‌ . همانا تو را در روز تلاشی طولانی ‌تر است . نام پروردگارت را [با توجهِ قلبی] یاد کن، و [با انقطاعِ کامل ازدیگران] همۀ وجودت را [با عبادتِ خالصانه] به ‌سوی او بدار‌).

تهجد و شب زنده داری یکی از مهمترین و ارزشمند ترین اعمال است که این ظرفیت را دارد که انسان را به مقامات بالای معنوی می رساند، به همین جهت در این آیه شریفه خداوند رحمان خطاب به رسول الله (ص) فرموده، قسمتی از شب را بیدارباش و به تهجُد و شب زنده داری همراه با نماز و تلاوت آیات نورانی قرآن کریم (و ذکر اسماء الله و دعا و مناجات و...)، بپرداز، باشد که انجام چنین اعمالی در خلوت شب انسان را از دلبستگی به مواهب دنیائی منصرف و به خداوند سبحان متوجه می سازد به گونه ای که به انقطاع الی الله می رسد. از این آیات شریفه چنین برداشت می شود که تأثیر تهجد و شب زنده داری به حدی است که انسان را به انقطاع ازماسوی الله می رساند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها