حرکت قطار آشتی ایران و سعودی روی ریل تفاهم

پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 19:07

به دنبال "توافق پکن"، قطار آشتی و تفاهم میان ایران و عربستان سعودی به سرعت به جلو حرکت می‌کند و مسئولان هر دو کشور بارها و در مناسبت‌های متعدد طی اظهاراتی، حمایت همه‌جانبه‌شان را از احیای روابط فی‌مابین و تقویت آن مطرح می‌کنند.

العالم- ایران

در همین راستا، تماس‌ها و پیام‌هایی میان "سیدابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه سعودی رد و بدل شد و ملک سلمان از رئیس‌جمهور برای سفر به ریاض دعوت به‌عمل آورد که با استقبال طرف ایرانی مواجه شد. همچنین سید ابراهیم رئیسی پیام تبریکی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به ملک سلمان فرستاد.

در سایه این تحولات و غلطیدن توپ آشتی در زمین هر دو طرف، وزیران خارجه ایران و سعودی گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند. ریاض تأکید کرد که "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان سعودی فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به همتای ایرانی‌اش "حسین امیرعبداللهیان" تبریک گفته است.

بن فرحان همچنان از توافقات ایجاد شده میان تهران و ریاض در نشست پکن استقبال کرد. این دو وزیر همچنین توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار کنند و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم سازند.

وزارت امور خارجه ایران نیز به نوبه خود اعلام کرد که امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی از بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی استقبال و بر آمادگی تهران برای تحکیم و تقویت روابط با ریاض تاکید کرد.

از سوی دیگر، شورای همکاری خلیج فارس در یکصد و پنجاه و پنجمین نشست دوره‌ای خود در سطح وزرای خارجه که در ریاض برگزار شد، ضمن استقبال ار از نتایج گفت‌وگوهای اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، ابراز امیدواری کرد توافق حاصله نقش موثری در افزایش ثبات، صلح و توسعه منطقه‌ای و تقویت رویکردهای گفت‌وگو محور در منطقه خلیج‌فارس ایفاء کند.

استقبال شورای همکاری خلیج‌فارس از توافق ریاض و تهران، با استقبال ایران نیز مواجه شد. "ناصر کنعانی "سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد توافق حاصله نقش موثری در افزایش ثبات، صلح و توسعه منطقه‌ای و تقویت رویکردهای گفت‌وگو محور در منطقه خلیج فارس ایفاء کند.

کنعانی در عین حال، ، مطالب وارده در خصوص یمن و ارتباط آن با نام ایران را رد کرد و بر لزوم واقع گرایی و پیشرفت راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران طولانی یمن تأکید کرد.

پربیننده ترین خبرها