نامه سناتورهای آمریکایی به جوزب بورل برای اقدام علیه سپاه پاسداران

نامه سناتورهای آمریکایی به جوزب بورل برای اقدام علیه سپاه پاسداران
پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 21:02

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنا در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه شدند.

العالم ـ اروپا

۱۲ نماینده مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از او خواسته‌اند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار دهد.

در این نامه که به ابتکار جیمز ریش، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایداهو در مجلس سنا نوشته شده آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدیدی برای اتحادیه اروپا و امنیت جمعی ما است.»

پارلمان اروپا چندی پیش قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را به تصویب رساند که از اتحادیه اروپا می‌خواست نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی این اتحادیه قرار دهد. با وجود این، اتحادیه اروپا یک هفته بعدتر علی‌رغم اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از اعضای سپاه پاسداران، از قرار دادن نام سپاه در فهرست مذکور خودداری کرد.

به گزارش فارس، ایران پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت هرگونه اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخی متناسب به این اقدام خواهد داد.

بورل روز سوم بهمن‌ماه قبل از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا تأکید کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه است.

«آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان هم روز یک اسفند گفت کارشناسان آلمانی هیچ مبنای حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اروپا پیدا نکرده‌اند او گفت: «تا الان ما دلایل حقوقی در اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نداریم.»

وزارت خارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه هم اعلام کرده بود که قرار دادن سپاه در چنین فهرستی با موانع حقوقی روبرو است.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه در یک نشست خبری در برلین گفته بود: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»

وی اضافه کرد: «با وجود این ما همیشه این را خاطر نشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی روبرو است.»

چندی قبل‌تر هم روزنامه تایمز انگلیس گزارش داده بود دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس برنامه‌های خود برای غیرقانونی اعلام کردن سپاه را متوقف کرده است.

منابع مطلع روز ۱۳ بهمن‌ماه به روزنامه تایمز گفتند که وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه لازم است کانال‌های ارتباطی با ایران باز باقی بمانند از قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی جلوگیری کرد.

مقام‌های وزارت خارجه انگلیس علاوه بر این تصریح کرده‌اند سپاه، بر خلاف «گروه‌های تروریستی» نهاد نظامی رسمی یک حکومت است.

یک منبع گفت: «مقام‌های وزارت خارجه نگرانی‌هایی واقعی درباره چنین اقدامی دارند چون می‌خواهند دسترسی‌شان را حفظ کنند. وزارت کشور و در سطحی وسیع‌تر، دولت از این اقدام (علیه سپاه حمایت می‌کنند. سپاه پاسداران بایستی تا الان در فهرست قرار گرفته بود، اما کل این فرایند روی یخ قرار گرفته است [به معنی اینکه به تأخیر افتاده است.]»

یک ماه قبل‌تر در حالی که گزارش‌هایی از قصد دولت انگلیس برای اقدام علیه سپاه پاسداران منتشر شده بود روزنامه ایندیپندنت گزارش داد یک نهاد نظارتی هشدار داده اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیروهای نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد.

در گزارش ایندیپندنت تصریح شده بود «جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داده اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داد.

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد است».

پربیننده ترین خبرها