پوتین: همکاری روسیه و چین، ائتلاف نظامی نیست

پوتین: همکاری روسیه و چین، ائتلاف نظامی نیست
يکشنبه 6 فروردين 1402 - 15:23

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه گفت، مسکو و پکن ائتلاف نظامی تشکیل نداده اند و چیزی را درباره همکاری نظامی خود مخفی نمی‌کنند.

العالم - اروپا

خبرگزاری تاس نوشت: ولادیمیر پوتین ادعاها مبنی بر این که همکاری روسیه و چین تهدیدی علیه غرب است، رد کرد.

به نوشته تاس، کانال تلویزیونی روسیا ۲۴ گزارش داد: پوتین در پاسخ به سوالی درباره همکاری میان مسکو و پکن و تهدید آن علیه غرب اظهار داشت: این مساله مطلقا درست نیست.

رئیس جمهوری روسیه افزود: ما هیچگونه ائتلاف نظامی با چین تشکیل نداده ایم. بله، ما همکاری هایی در مسیر فنی و نظامی داریم و آن را پنهان نمی کنیم. موضوع پنهانی در این زمینه وجود ندارد.

پوتین گفت، مسکو همکاری نظامی با پکن از جمله مانورهای مشترک را گسترش می دهد. این فقط مختص چین نیست و این همکاری با کشورهای دیگری هم در جریان است؛ حتی آن را به رغم اوضاع در دونباس، زاپاروژیا و خرسون ادامه می دهیم.

وی تاکید کرد: ما به این همکاری ادامه خواهیم داد؛ این موضوع شفاف و روشن است اما این ائتلاف نظامی نیست.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه گزارش داد: پوتین و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در دیدار اخیر خود در مسکو، روابط دوستانه و نزدیک خود را ابراز کردند.

به نوشته رویترز، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از پوتین گزارش داد: ما هیچ گونه ائتلاف نظامی با چین تشکیل نداده ایم. بله ما در حوزه تعاملات فنی و نظامی همکاری داریم و آن را مخفی نمی کنیم.

پوتین همچنین گفت قدرت های غربی تلاش می کنند ائتلافات جهانی بیشتری را تشکیل دهند. آمریکا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شروع به تشکیل «محور» جدیدی کرده اند که شباهت هایی به ائتلاف آلمان، ایتالیا و ژاپن در جنگ جهانی دوم دارد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: به همین خاطر است که تحلیلگران غربی از این سخن می گویند که غرب تشکیل ائتلاف جدیدی را آغاز کرده که به ائتلاف دهه ۱۹۳۰ با رژیم های فاشیستی آلمان و ایتالیا و رژیم میلیتاریسم ژاپن شباهت دارد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته گفت: هر چند چین روابط نزدیک اقتصادی و دیپلماتیک با روسیه برقرار کرده است اما هنوز ائتلافی با مسکو تشکیل نداده و برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین، سلاحی ارسال نکرده است.

بورل همچنین گفت دیدار ماه جاری رئیس جمهوری چین از مسکو، جهان را امن تر کرد و احتمال وقوع جنگ اتمی را کاهش داد.

شی جین پینگ دوشنبه ۲۹ اسفند برای سفری ۳ روزه به دعوت پوتین وارد مسکو شد.

تارنمای رسمی رئیس جمهوری چین سپس اعلام کرد طی دیدار روسای جمهوری چین و روسیه در مسکو، شی جین پینگ گفت: تقویت روابط دوجانبه با مسکو انتخاب راهبردی پکن است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها