سازمان ملل: آتش بس یمن همچنان برقرار است

سازمان ملل: آتش بس یمن همچنان برقرار است
دوشنبه 14 فروردين 1402 - 11:15

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت که آتش بس یمن به طور گسترده تاکنون برقرار و بسیاری از بندهای آن در حال اجرا است.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، «هانس گراندبرگ» افزود: مهم ترین نتایج آتش بس، تقویت فرصت های ایجاد یک روند سیاسی فراگیر به منظور توقف کامل و پایدار درگیری است.

وی تاکید کرد: با توجه به تحرکات ملی، منطقه ای و بین المللی در راستای ایجاد صلح در یمن، فرصت تحقق این امر وجود دارد، اما با توجه به تنش های نظامی، اقتصادی و کلامی در هفته های اخیر، همچنان خطرات و تهدیدهای بزرگی نیز موجود است.

گراندبرگ اضافه کرد: هیچ توافق موقتی نمی تواند مشکلات و رنج های مردم یمن را به طور پایدار حل کند و بهبود شرایط فقط از طریق راه حل همه جانبه امکان پذیر است.

وی گفت که دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله باید آمادگی برای گفت وگوهای جدی و مسئولانه با یکدیگر داشته باشند.

بر اساس همین گزارش، دو روز پیش یک منبع در اتاق عملیات ارتباط و هماهنگی ارتش یمن در استان الحدیده که برای رصد نقض آتش‌بس تشکیل شده است، از تداوم نقض آتش بس توسط ائتلاف متجاوز عربی خبر داد.

وی گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، ائتلاف عربی به رهبری عربستان، ۷۱ بار این آتش‌بس را نقض کرده است.

به گزارش ایرنا، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

تجاوز نظامی عربستان به یمن در سال ۲۰۱۴ شروع شد و در این مدت صدها هزار نفر بر اثر درگیری‌های مستقیم یا به دلیل تاثیرات غیرمستقیم جنگ از جمله آب شرب ناسالم، شیوع بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده‌ یا مجروح و بیمار شدند.

در پی تداوم درگیری ها و با مداخله سازمان ملل، از چندین ماه پیش آتش بس میان دو طرف برقرار است اما بر اساس گزارش منابع مستقل، طرف سعودی بارها این آتش بس را نقض و از اجرای بندهای مربوط به این توافق خودداری کرده است.

پربیننده ترین خبرها