افشای همکاری مخفیانه دولت آمریکا با یک شرکت ممنوعه اسرائیلی

افشای همکاری مخفیانه دولت آمریکا با یک شرکت ممنوعه اسرائیلی
دوشنبه 14 فروردين 1402 - 14:28

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که برغم حضور شرکت NSO اسرائیل در فهرست سیاه دولت جو بایدن، واشنگتن یک قرارداد مخفیانه در سال ۲۰۲۱ با این شرکت امضا کرده و همکاری پنهانی با آن دارد.

العالم - آمریکا

این روزنامه آمریکایی امروز (دوشنبه) نوشت: این قرارداد مخفیانه در ۸ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۷ آبان ۱۴۰۰) نهایی شد و توافق بین شرکت اسرائیلی NSO و شرکتی بود که به عنوان یک پوشش برای دولت آمریکا نقش ایفا کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، طبق این توافق، گروه NSO به دولت آمریکا دسترسی به یکی از تسلیحات قدرتمند را داده است؛ یک ابزار موقعیت یاب جغرافیایی که می‌تواند به صورت مخفیانه تلفن‌های همراه را در سراسر جهان بدون اطلاع یا رضایت کاربر ردیابی کند.

این درحالی است که ۵ روز پیش دولت بایدن اعلام کرده بود در حال اقدام علیه شرکت NSO است که ابزارهای هک آن به مدت چندین سال توسط دولت‌ها در سراسر جهان برای جاسوسی از مخالفان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران مورد استفاده قرار گرفته است.

کاخ سفید این شرکت اسرائیلی را در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار داد و این شرکت را یک تهدید امنیت ملی عنوان کرد. کاخ سفید همچنین به شرکت‌های آمریکایی ابلاغ کرد که باید همکاری تجاری با گروه NSO را متوقف کنند.

این قرارداد مخفی که روزنامه نیویورک تایمز برای اولین بار از آن پرده برمی‌دارد سیاست عمومی دولت بایدن را نقض می‌کند و به نظر همچنان جاری است. این قرارداد که به رویت این روزنامه رسیده نشان می‌دهد دولت آمریکا آخرین کاربر این ابزار جاسوسی خواهد بود. با اینحال این روزنامه آمریکایی نوشت که مشخص نیست کدام آژانس دولتی اجازه این توافق را داده و از آن استفاده می‌کند.

براساس این گزارش، این قرارداد مخفیانه به دولت آمریکا اجازه داده تا جاسوس افزار را علیه اهدافی انتخابی در مکزیک آزمایش و ارزیابی کند.

مقام‌های کاخ سفید در واکنش به این مساله مدعی شدند که این موضوع برای آنها تازگی دارد و از این قرارداد اطلاعی ندارند زیرا معتقدند هرگونه استفاده از این محصول بسیار نگران کننده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، از جمله فعالیت‌های جاسوسی شرکت NSO که آخرین بار از آن پرده برداشته شد، علیه مقام‌های اندونزی بود. مقامات ارشد دولت و ارتش اندونزی در سال ۲۰۲۱ با یک برنامه جاسوسی توسعه یافته توسط این شرکت اسرائیلی هدف جاسوسی قرار گرفتند.

پربیننده ترین خبرها