سخنگوی سازمان ملل: گوترش از دیدن تصاویر مسجد الاقصی شوکه شده است

سخنگوی سازمان ملل: گوترش از دیدن تصاویر مسجد الاقصی شوکه شده است
چهارشنبه 16 فروردين 1402 - 22:20

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان از دیدن تصاویر منتشر شده ضرب و شتم فلسطینیان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی وحشت زده و شوکه شده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دبیرکل سازمان ملل از تصاویر منتشر شده در خصوص ضرب و شتم فلسطینیان و خشونت نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجد الاقصی وحشت زده و شوکه شده است.

وی تصریح کرد: اماکن مذهبی باید محلی برای عبادت باشند و در این زمان اعیاد مذهبی، باید میان مسلمانان و یهودیان صلح برقرار باشد.

دوجاریک همچنین گفت: در ارتباط با مسجد الاقصی باید بگویم که حفظ وضعیت موجود در راستای قطعنامه های شورای امنیت و نقش ویژه اردن بسیار اهمیت دارد. همه کسانی که نفوذ دارند باید از نقش خود برای ایجاد آرامش استفاده کنند.

دوجاریک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به خشونت گسترده صهیونیست ها علیه فلسطینیان در مسجد الاقصی, انتقاد تور ونسلند نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه از جمع آوری مواد آتش زا و سنگ توسط فلسطینیان عادلانه است؟ گفت که وظیفه من تحلیل بیانیه ها نیست بلکه این وظیفه خبرنگاران است تا این بیانیه ها را تحلیل و از آنها انتقاد یا حمایت کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره رسانه های اجتماعی گفت که سازمان ملل معتقد است رسانه های اجتماعی مسوول آنچه منتشر می کنند هستند و ما معتقدیم دولت ها در سطح ملی باید سیاست هایی اتخاذ کنند که این مسولیت ها را مشخص کند.

این در حالی است که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا جنایت جدید رژیم صهیونیستی در حمله به مسجد الاقصی را محکوم نکرد و فقط به ابراز نگرانی بسنده کرد.

به گزارش ایرنا، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که از درگیری ها در داخل محوطه مسجد الاقصی "به شدت نگران" است و از اسرائیلی ها و فلسطینی ها خواست تا خویشتنداری کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما به شدت نگران تداوم خشونت‌ها هستیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم از تشدید بیشتر تنشها خودداری کنند.»

وی ادامه داد: اکنون, همکاری اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای تنش‌زدایی و برقراری آرامش بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

این موضعگیری آمریکا در حالی است که نظامیان صهیونیستی بامداد چهارشنبه به معتکفان داخل مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی حمله و تلاش کردند آنان را از مسجد بیرون کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نظامیان رژیم صهیونیستی با شکستن شیشه‌های مسجد القبلی، اقدام به پرتاب بمب‌های صوتی به داخل مسجد کرده و در ادامه،‌ به معتکفان در مسجد حمله کردند و آنها را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که به دنبال حمله نظامیان صهیونیست به مسجد القبلی، شماری از فلسطینیان زخمی شدند ولی نظامیان رژیم صهیونیستی اجازه حضور کادر پزشکی داخل مسجد الاقصی را ندادند.

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد ده‌ها فلسطینی را داخل مسجد القبلی در مسجد الاقصی بازداشت کرده است.

منابع فلسطینی نیز گزارش دادند بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها