لاوروف: مقدمات نشست با وزرای خارجه ایران، سوریه و ترکیه در حال انجام است

لاوروف: مقدمات نشست با وزرای خارجه ایران، سوریه و ترکیه در حال انجام است
جمعه 18 فروردين 1402 - 18:39

وزیر خارجه روسیه گفت مقدمات نشست چهارجانبه وی با همتایان ایرانی، سوری و ترکیه‌ای درباره عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق در حال انجام است.

العالم - اروپا

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه جمعه (هفتم آوریل) بعد از نشست با همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در تدارک برگزاری نشستی درباره عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق هستند.

وی اظهار داشت: نیاز است که نشست وزرای خارجه برگزار شود. مقدمات این موضوع در حال انجام است و معاونان ما در نشست خود در پایتخت روسیه درباره آن گفت‌وگو کردند.

به گفته لاوروف، تدارکات همچنین شامل تصمیم‌گیری درباره یک تاریخ که برای هر چهار وزیر خارجه مناسب باشد، است.

وزیر خارجه روسیه در اشاره به نشست‌های پیشین گفت این واقعیت که نشست وزرای دفاع، روسای سرویس‌های اطلاعاتی و همچنین معاونان وزیر خارجه از دسامبر ۲۰۲۲ برگزار شده، نشان می‌دهد که روند عادی‌سازی (روابط ترکیه و سوریه) آغاز شده است.

لاوروف در اشاره به گفت‌وگویش با مولود چاووش‌اوغلو همتای ترکیه‌ای خود، افزود «این نمی‌تواند روند یک مرحله‌ای باشد و ما هر دو درباره آن توافق کرده‌ایم».

به نوشته خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه توضیح داد: همانطور که می‌گوییم چنین مسائلی را نمی‌توان یک‌شبه حل کرد. باید خطوط ارتباطی ایجاد کنیم، اعتمادسازی کنیم، شفافیت را افزایش دهیم اما همچنین بر سر چگونگی دستیابی به تعادل بین منافع مشروع شرکت‌کنندگان در این روند در نهایت باید توافق شود.

وزارت خارجه روسیه پیش‌تر گفته بود که رایزنی‌های چهارجانبه‌ در سطح معاونان وزرای خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، سوریه و ترکیه درباره سوریه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ فروردین) در مسکو برگزار شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد افراد حاضر در این نشست، ضمن تأکید بر ادامه تماس‌ها، مقدمات نشست آتی را نیز بررسی کردند که قرار است میان وزرای خارجه ایران، ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شود.

این نشست در راستای از سرگیری روابط دمشق و آنکارا برگزار شد. میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده میانجیگیری روسیه و ایران، به عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه منتهی شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه گفته «ما از گفت‌و‌گوهای چهارجانبه در سطوح مختلف برای رفع سوء‌تفاهم‌ها و حل مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. من در دو سفر به ترکیه و سوریه در این رابطه با جناب آقای اردوغان و جناب آقای بشار اسد از نزدیک گفت‌و‌گو کردم. با مقامات روسیه هم در سطح رؤسای‌جمهور دو کشور گفت‌وگوهای مهمی انجام شد».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها