هدف آمریکا از اعزام زیردریایی اتمی به منطقه چیست؟

هدف آمریکا از اعزام زیردریایی اتمی به منطقه چیست؟
شنبه 19 فروردين 1402 - 21:40

یک سخنگوی ارتش آمریکا از اعزام زیردریایی "یو‌ اس اس فلوریدا" خاورمیانه خبر داد و اعلام کرد این زیردریایی ۱۵۴ موشک هدایت‌شونده "تام‌هاوک" حمل می‌کند. او مدعی شد این زیردریایی برای پشتیبانی از ناوگان پنجم آمریکا و حفظ ثبات خلیج‌فارس و دریای عمان اعزام شده است.

العالم- کشکول

در بیانیه سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده است: این زیردریایی اتمی از ناوگان آمریکایی که در منطقه "جفیر" در شرق منامه پایتخت بحرین مستقر است، پشتیبانی خواهد کرد و عملیات آن شامل منطقه خلیج‌فارس، خلیج عمان، دریای عرب، خلیج عدن، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند است.

تصمیم ناگهانی آمریکا برای ارسال یک زیردریایی اتمی به منطقه خاورمیانه، علامت سوال‌های زیادی را در مورد هدف و زمان این تصمیم ایجاد کرده است و هیچ دلیل امنیتی اعزام این ناوگان را توجیه نمی‌کند بلکه برعکس، همه اخباری که این روزها از خاورمیانه به گوش می‌رسد حکایت از گشایش در روابط میان کشورهای آن است که همگی دیپلماسی و گفت‌وگو را بر جنگ، درگیری و اختلاف ترجیح می‌دهند مانند احیای روابط اعراب و سوریه، ازسرگیری روابط ایران و عربستان، ازسرگیری روابط ایران و بحرین، و روابط عربستان و یمن.

واضح است که تصمیم آمریکا برای ارسال زیردریایی اتمی به منطقه کاملاً در تضاد با فضای مثبتی است که در آن حاکم شده است، به این معنا که پشت این تصمیم تلاش برای برهم زدن آرامش این فضا نهفته است، زیرا وضعیت حاکم بر منطقه صرفاً با منافع آمریکا که مبتنی بر ایجاد نزاع، جنگ، درگیری و دشمنی در آن است سازگار نیست وگرنه یک زیردریایی اتمی در منطقه‌ای که عاری از هر گونه سلاح هسته‌ای است چه می‌کند؟!

به نظر می‌رسد که این تصمیم دو هدف عمده دارد:

حمایت از رژیم اسرائیل اتخاذ شده که به نظر رهبرانش، این رژیم از درون در حال فرسایش است، و نیز سنگ‌اندازی در روند آشتی که به سرعت بین کشورهای منطقه در حال گسترش است. در هر حال، چنین تصمیمی به هیچ‌یک از این اهداف آمریکا کمکی نمی‌کند؛ زیرا ملت‌ها و دولت‌های منطقه به یقین رسیده‌اند که حضور نظامی آمریکا در منطقه هیچ نفعی برای آنها ندارد بلکه صرفا در راستای دفاع از منافع رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

پربیننده ترین خبرها