اثرات مثبت توافق ایران و عربستان بر پرونده یمن

اثرات مثبت توافق ایران و عربستان بر پرونده یمن
چهارشنبه 23 فروردين 1402 - 20:23

روند تبادل اسرا که قرار بود در نوزدهم ماه مبارک رمضان بین دولت صنعا و نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی انجام شود، اجرایی نشده، اما منابع رسانه‌ای تاکید کردند که این روند در حال انجام است.

العالم - یمن

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد به تلاش‌های میدانی برای تسهیل روند تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان ادامه می‌دهد؛ در این بیانیه زمان دقیقی ارائه نشده و آمده است که تعیین موعد مشخص به دلیل پیچیدگی‌ها و تحولات مستمر، غیرممکن است.

همزمان منابعی خاطرنشان کردند به دلیل عدم پایبندی برخی نیروها در مأرب به توافق تبادل اسرا و تأکیدشان بر آزادی افرادی مرتبط با حزب الاصلاح، روند تبادل به تعویق افتاده است.

طبق توافق صورت‌گرفته بین "شورای ریاستی یمن" و صنعا قرار است دولت نجات ملی یمن ۱۸۱ اسیر از جمله چند تبعه سعودی و سودانی را در ازای آزادی ۷۰۶ اسیر یمنی آزاد کند.

در سایه اختلاف میان نیروهای ائتلاف و همچنین عدم مسئولیت‌پذیری عربستان سعودی در موضوع جنگ علیه یمن، عملیات تبادل اسرا و نیز روند صلح با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است.

"جلال الرویشان" معاون نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن با تأکید بر اینکه شروط صنعاء برای برقراری صلح روشن است و نیازی به گفتگوهای دوره‌ای نیست،حضور هیئت سعودی در صنعاء را اقدامی شجاعانه خواند و تأکید کرد این هیئت باید به تجاوز به یمن اذعان کند.

از سوی دیگر، کارشناسان درباره فضای مذاکرات در صنعا ابراز خوش‌‌بینی می‌کنند و تأکید دارند که ثمرات مثبت توافق ایران و عربستان سعودی در همه پرونده‌های منطقه از جمله پرونده یمن منعکس شده است.

پربیننده ترین خبرها