قطرگیت؛ دیدار دیپلمات‌های قطری و مراکشی با مقامات پارلمان اروپا محدود می‌شود

قطرگیت؛ دیدار دیپلمات‌های قطری و مراکشی با مقامات پارلمان اروپا محدود می‌شود
شنبه 26 فروردين 1402 - 11:24

پارلمان اروپا به دنبال رسوایی ناشی از پرداخت رشوه به منظور اعمال نفوذ بر نمایندگان این پارلمان - موسوم به قطر گیت - قصد دارد دیدار دیپلمات‌های قطری و مراکشی با اعضای این نهاد را دشوارتر کند.

العالم - اروپا

تارنمای پولیتیکو نوشت: طبق مجموعه جدیدی از دستورالعمل ها که از سوی نمایندگان برجسته پارلمان اروپا در جلسه محرمانه روز پنجشنبه تصویب شد و به رویت پولیتیکو رسیده است، از نمایندگان پارلمان و کارکنان آن خواسته شده برای دعوت از دیپلمات های این دو کشور مجوز پارلمان اروپا دریافت شود و قانونگذاران همچنین باید روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا را در هر زمانی که با این دیپلمات ها دیدار می کنند، مطلع کنند.

بر اساس گزارش پولیتیکو، با این حال، این شیوه‌نامه الزام آور نیست و اگر نمایندگان پارلمان اروپا به آنها پایبند نباشند، مجازات نخواهند شد.

این شیوه‌نامه که همزمان با تحقیقات جنایی در بلژیک درباره رشوه به نمایندگان اتحادیه اروپا از سوی قطر و مراکش طراحی شده اند بررسی نقش نمایندگان پارلمان را هدف قرار داده و به رئیس پارلمان اروپا اجازه می دهد نظارت بهتری بر دیدارهای نمایندگان پارلمان داشته باشد.

این اقدام پارلمان اروپا به غیر از اصلاحات اخلاقی و شفافیت هایی است که پارلمان اروپا به دنبال رسوایی قطرگیت به دنبال اعمال آن تا تابستان است.

این سند چهار صفحه‌ای که «فقط برای استفاده داخلی» تهیه شده است، همچنین عنوان می کند تا زمان ادامه تحقیقات جنایی، نمایندگان پارلمان اروپا اجازه سفر رسمی به قطر یا مراکش را نخواهند داشت. با این حال، درها را برای نمایندگان پارلمان اروپا باز می گذارد تا در رویدادهای بین المللی به میزبانی قطر و مراکش، مانند مجمع پارلمانی اتحادیه مدیترانه شرکت کنند. مجمع پارلمانی اتحادیه اروپا اعضای ۴۴ پارلمان از جمله اتحادیه اروپا را گرد هم می آورد و در حال حاضر ریاست آن برعهده پارلمان مراکش است.

این سند همچنین بیان می‌کند که لابی‌های قطری و مراکشی که در پایگاه ثبت شفافیت نام نویسی کرده اند، «به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه وبا توجه به روند رسیدگی‌های جاری» از حضور در پارلمان اروپا منع می‌شوند. پایگاه ثبت شفافیت، داده های سازمان هایی را فهرست می کند که تلاش می کنند بر روند قانون گذاری و اجرای سیاست نهادهای اتحادیه اروپا تأثیر بگذارند و نشان می دهد که چه منافعی، توسط چه کسی و با چه بودجه ای دنبال می شود. به این ترتیب، به شهروندان و سایر گروه‌های ذینفع امکان ردیابی فعالیت‌های لابی‌گران را می‌دهد.

پولیتیکو نوشت سفارت قطر و مراکش پاسخی به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این زمینه نداده اند.

بیشتر نمایندگان پارلمان اروپا در ماه های دسامبر (آذر/دی) و فوریه (بهمن/ اسفند) ممنوعیت لابی های قطری و مراکشی از حضور در پارلمان را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا، پولیتیکو در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: شیوه‌نامه جدید پارلمان اروپا همچنین به روسیه و بلاروس مربوط می شود که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند. طبق این دستور در حالی که حمله به اوکراین همچنان ادامه دارد نمایندگان پارلمان اروپا از هرگونه سفر رسمی به این کشورها منع می‌شوند و نمایندگان دولتی این کشورها نیز اجازه حضور در پارلمان اروپا را ندارند.

این سند البته شامل یک مورد استثنا است. در راستای تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ اوکراین، رئیس پارلمان اروپا ممکن است اجازه حضور نمایندگان این کشورها را در نهاد بدهد.

پربیننده ترین خبرها