لحظه به لحظه با تحولات سودان | از سرگیری درگیری‌ها در خارطوم/ توقف ناگهانی پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی/ 56 کشته و 596 زخمی / کشته شدن 3 کارمند سازمان ملل در درگیری های دارفور/ برنامه جهانی غذا فعالیت خود را در سودان متوقف کرد

لحظه به لحظه با تحولات سودان | از سرگیری درگیری‌ها در خارطوم/ توقف ناگهانی پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی/ 56 کشته و 596 زخمی / کشته شدن 3 کارمند سازمان ملل در درگیری های دارفور/ برنامه جهانی غذا فعالیت خود را در سودان متوقف کرد
يکشنبه 27 فروردين 1402 - 07:42

درگیری‌های شدید میان نیروهای واکنش سریع و ارتش در این کشور دست کم 56 کشته و صدها مجروح بر جای گذاشته است.

العالم - آفریقا

نیروهای ارتش با نیروهای واکنش سریع تحت‌امر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» از روز گذشته (شنبه 26 فروردین) در سودان با یکدیگر درگیر شدند(جزئیات بیشتر).

منابع سودانی گزارش دادند که درگیری‌های شدید در نزدیکی پالایشگاه خارطوم و مقر صنایع نظامی در منطقه الجیلی، شمال پایتخت، بامداد یکشنبه از سر گرفته شده است.

براساس این گزارش درگیری‌های پراکنده در نزدیکی شهر الریاضیه و منطقه الفتیحاب در غرب خارطوم در جریان است. نیروی هوایی سودان نیز اردوگاه نیروهای پشتیبانی سریع را در حومه الصالحه در أم‌درمان بمباران کرد؛ نیروی هوایی سودان اردوگاه نیروهای پشتیبانی سریع را در حومه صالحه در ام‌درمان بمباران کرد.

تحلیل‌گران دلیل آغاز مجدد بحران در این کشور را عدم توافق نیروهای نظامی می‌دانند و معتقدند جنگ داخلی کنونی، تنها با اراده منطقه‌ای و یا دخالت بین‌المللی متوقف خواهد شد.

بعد از ابراز نگرانی کشورهای مختلف درباره جنگ داخلی در سودان، شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت درگیری‌ها در این کشور تشکیل جلسه اضطراری می‌دهد.

شبکه «ریانووستی» به نقل از یک منبع در سازمان ملل گزارش داد که شورای امنیت روز دوشنبه جلسه‌ای پشت درهای بسته برای بررسی وضعیت درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان برگزار می‌کند.

گزارش لحظه به لحظه از درگیری‌ها در سودان:

تداوم نبردهای شدید بین ارتش سودان و شبه نظامیان در پایتخت/ هر لحظه صدای توپ و گلوله به گوش می رسد

21:30 |هم زمان با انتشار خبرهای ضد و نقیض، نبردهای شدید بین ارتش سودان و شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع در خارطوم، پایتخت و دیگر شهرهای این کشور ادامه دارد.

در حالی که دو طرف جنگ در سودان از کسب دستاوردهای میدانی سخن می گویند، خارطوم، پایتخت شاهد شرایط امنیتی خطرناکی است و هر لحظه صدای توپ و گلوله به گوش می رسد. این در حالی است که درگیری های خونین در مناطق مختلف سودان تا کنون صدها کشته و زخمی هم از نیروهای نظامی و هم از غیرنظامیان بر جای گذاشته است هرچند خبرها درمورد تحولات جنگ ضد و نقیض است.

20:59 | یک منبع در ارتش سودان اعلام کرد: نیروهای (شنبه نظامی) واکنش سریع به محله های مجاور مقر فرماندهی کل ارتش گریخته و حملات خود را از آنجا به مقر فرماندهی ارتش از سر گرفته اند، نیروهای ارتش در حال مقابله با آنها هستند.
این در حالی است که خبرنگار الجزيرة گزارش داد نیروهای واکنش سریع کانال آبی نیل آبی را تصرف کرده اند. نیروهای واکنش سریع همچنین اعلام کردند پس از نبردهای شدید، کنترل مقر لشکر 16 پیاده نظام را در نیالا به دست گرفته اند.

20:50 | سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری جنگ در سودان و محاکمه مسببان کشتار غیرنظامیان در این کشور شد.

20:00 | یک منبع خبری در ارتش سودان در مروی گفت: نیروهای ارتش کنترل کامل فرودگاه این شهر را به دست گرفته و تعداد زیادی از افراد نیروهای واکنش سریع را اسیر کرده اند.

این منبع افزود خودروهای نیروهای واکنش سریع در حالی که گروهی از اسرای مصری را با خود حمل می کردند، از فرودگاه مروی متواری شدند.

وی اعلام کرد رسانه ها می توانند برای تهیه گزارش از پیروزی نیروهای ارتش، از فرودگاه مروی دیدن کنند.

19:30 |منابع خبری گزارش دادند: با وجود اعلام دو طرف مبنی بر باز بودن مسیرهای امن برای رسیدن کمک های انسانی، درگیری ها در مجاورت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم همچنان ادامه دارد.

17:42 | ارتش سودان اعلام کرد با پیشنهاد سازمان ملل متحد برای باز کردن مسیرهای بشردوستانه امن به مدت 3 ساعت از ساعت چهار عصر امروز موافقت کرده است.

17:29 | برنامه جهانی غذا اعلام کرد پس از کشته شدن سه نفر از کارمندانش در درگیری های سودان، فعالیت های خود را در این کشور متوقف می کند.

17:17 | اتحادیه عرب در نشستی اضطراری خواستار توقف فوری همه درگیری‌های مسلحانه در سودان به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از خونریزی بیشتر شد.

اتحادیه عرب در همین حال درمورد احتمال تشدید خشونت‌ها در این کشور و پیامدهای غیر قابل پیش بینی آن هشدار داد.

17:13 | شبکه الجزیره: جریان برق در مناطق وسیعی از شهر مروی به علت ادامه درگیری ها قطع شده است.

در همین حال ارتش سودان اعلام کرد که کنترل فرودگاه این شهر را در دست دارد هرچند برای حفظ جان زندانیان مصری و سودانی از حملات خود به نیروهای (شبه نظامی) واکنش سریع کاسته است.

17:09 | دبیر رسانه ای سندیکای پزشکان سودان: وضعیت داخل بیمارستان ها به علت ادامه درگیری ها بسیار بغرنج است و آب و برق بسیاری از بیمارستان ها قطع شده است. وی خواستار باز شدن گذرگاه‌های امن برای رسیدن کارکنان به بیمارستان‌ها و کمک به مراکز درمانی شد.

17:04 |منابع خبری از درگیری در فرودگاه مروی در شمال سودان خبر دادند. ارتش سودان اعلام کرد 100 نفر از افراد نیروهای واکنش سریع را در این فرودگاه به اسارت خود درآورده است.

پایگاه ها و مقرهای شبه نظامیان در هفت شهر سودان به کنترل ارتش درآمد

16:50 |ارتش سودان از کنترل پایگاه ها و مقرهای نیروهای شبه نظامیان "واکنش سریع" در هفت شهر این کشور خبر داد.

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان در بیانیه ای که در شبکه های اجتماعی منتشر شد ، اعلام کرد: ارتش کنترل پایگاه ها و مقرهای نیروهای شبه نظامیان "واکنش سریع" در شهرهای پورت سودان ، کسلا ، القضارف ، الدمازین ، کوستی و کادوقلی و اردوگاه کرری در شمال ام درمان را به دست گرفته است.

16:00 | فرستاده سازمان ملل متحد در امور سودان: در درگیریهای نظامی در منطقه دارفور دست کم سه نفر از پرسنل برنامه جهانی غذا وابسته به این سازمان کشته شده‌اند.

14:24 | توقف ناگهانی پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی سودان همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی

پخش یک برنامه خبری تلویزیون دولتی سودان در بحبوحه تشدید خشونت‌ها در این کشور متوقف شد.


13:45 | رسانه های وابسته به نیروهای «پشتیبانی سریع»: گزارش ها درباره کشته شدن رهبران نیروهای پشتیبانی سریع در شمال و غرب دارفور صحت ندارد.


13:30 | فرماندار دارفور شمالی: وضعیت انسانی در پایتخت این ایالت بسیار بد است و ما از طرف های درگیر می خواهیم که شرایط انسانی را در نظر بگیرند.


13:20 | مشاور سیاسی نیروهای واکنش سریع: در همه محورها می جنگیم و حمیدتی بر اساس برنامه مصوب قبلی، جنگ را رهبری می کند، ما مناطق وسیعی از ایالت دارفور را کنترل می کنیم، نیروهای ما چندین پایگاه مهم از جمله فرماندهی کل را تحت کنترل درآورده‌اند، 90 درصد از منطقه خارطوم تحت کنترل نیروهای ما است.


12:20 | واکنش وزارت خارجه سودان به حمله به هواپیمای عربستانی

وزارت خارجه سودان اعلام کرد نیروهای «پشتیبانی سریع» مسئول حمله به هواپیمای مسافربری عربستانی در فرودگاه خارطوم هستند.

1


11:40 | نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی وضعیت سودان روز یکشنبه برگزار می‌شود

شورای اتحادیه عرب روز یکشنبه نشستی اضطراری در سطح نمایندگان دائمی برای بررسی وضعیت سودان برگزار خواهد کرد.

بنا بر اعلام حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، این نشست که به ریاست مصر برگزار خواهد شد، پس از درخواست مشترک عربستان سعودی و مصر تشکیل می‌شود.
وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه نگرانی عمیق این کشور را درباره تشدید تنش‌ها و درگیری‌های نظامی میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان ابراز کرد.


11:29 | وزارت خارجه انگلیس: ما خواستار توقف درگیری‌ها در سودان، کاهش تنش‌ها و جلوگیری از خونریزی بیشتر هستیم.


11:15 | درگیری‌های مجدد میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در بخش‌های مختلف خارطوم آغاز شد.


11:10 | سندیکای پزشکان سودان از کادر پزشکی خواست به بیمارستان بشائر در جنوب خارطوم و بیمارستان نیل شرقی در شرق خارطوم مراجعه کنند.


11:00 | وزیر امور خارجه ایتالیا: ما از رهبران نظامی سودان می‌خواهیم به خصومت‌ها پایان دهند تا گفتگوهای سیاسی از سر گرفته شود.


10:50 | منابع محلی پورتسودان به الجزیره: درگیری ارتش و نیروهای واکنش سریع در پورتسودان، شرق سودان


10:40 | نیروهای واکنش سریع از تسلط بر برج نیروی دریایی فرماندهی کل خارطوم خبر داد.


10:36 | ارتش سودان: کنترل مقر واکنش سریع در پورتسودان، کسالا، القضارف ، الدمازین، کوستی، کادوقلی و کرری


10:27 | رسانه نظامی ارتش سودان: توقیف 35 خودروی نظامی نیروهای واکنش سریع در جنوب سودان


10:00 | کمیته مرکزی پزشکان سودان از افزایش شمار زخمی‌ها در اوج کمبود کادر پزشکی و خستگی تیم‌های شاغل در بیمارستان‌ها خبر داد.


09:50 | سخنگوی ارتش سودان نیز از تسلط بر بزرگترین پایگاه نیروهای واکنش سریع در منطقه کرری و توقیف تمامی تجهیزات آنها خبر داده است.


09:14 | فرماندار دارفور شمالی: از هر دو طرف درگیر در سودان می‌خواهم فورا آتش بس کرده و عاقلانه اقدام کنند، وضعیت انسانی در این ایالت وخیم است و خواهان بسیج بیمارستان‌ها برای مداوای مجروحان هستم، به سازمان‌های بین‌المللی توصیه می‌کنیم که به مواضع خود پایبند باشند.


09:04 | تیراندازی در اطراف فرودگاه مروی در شمال خارطوم؛ درگیری های پراکنده میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع پیرامون فرودگاه شهر مروی در حال وقوع است.


08:50 | سخنگوی ارتش سودان: ادعاهای شورشیان درباره محاصره فرماندهی کل خارطوم صحت ندارد، درگیری ها در برخی نقاط همچنان ادامه دارد، اما وضعیت به سمت ثبات پیش می رود.


08:40 | چین درباره وضعیت سودان ابراز نگرانی کرد و خواستار برقراری آتش‌بس شد

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه اعلام کرد به شدت نگران تحولات سودان است و از هر دو طرف درگیری می‌خواهد برای جلوگیری از وخامت اوضاع، آتش‌بس اعلام کنند.

شبکه دولتی CCTV نیز گزارش داد سفارت چین در سودان اعلام کرد هیچ اطلاعاتی مبنی بر تلفات احتمالی شهروندان چینی در سودان دریافت نکرده است و به اتباع خود در این کشور یادآوری کرد که برای حفظ امنیت خود تلاش کنند.


08:01 | نیروهای واکنش سریع: نیروهای ما در پورتسودان مورد حمله جنگنده های خارجی قرار گرفته اند. ما درباره هر گونه مداخله خارجی هشدار می دهیم.


08:00 | یک منبع نظامی سودانی : ارتش سودان مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع در شهر کسلا را به تصرف خود درآورد.


07:50 | ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع (RSF) باید عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: «ما فکر می‌کنیم اگر آنها عاقل باشند، نیروهای خود را که وارد خارطوم شده اند، برمی‌گردانند. اما اگر این روند ادامه پیدا کند، ما مجبور خواهیم شد از سایر مناطق به خارطوم نیرو اعزام کنیم.»

ارتش همچنین اعلام کرد با نیروهای واکنش سریع مذاکره نمی‌کند مگر اینکه این نیرو منحل شود.

این در حالی است که ژنرال محمد حمدان دقلو، رهبر نیروهای واکنش سریع، برهان را «جنایتکار» و «دروغگو» خواند.

حمیدتی گفت: «ما می‌دانیم کجا پنهان شده‌اید و به شما می‌رسیم و شما را به دست عدالت می‌سپاریم، در غیر این صورت مثل یک دروغگو می‌میرید.»


07:41 | آنتونی بلینکن: سودان در وضعیتی شکننده قرار دارد

اظهارات آنتونی بلینکن درباره درگیری‌های سودان در حالی مطرح می‌شود که برخی اخبار از حضور سفیر آمریکا در خارطوم در پناهگاه حکایت دارد.


06:50 | در پی درگیری‌های گسترده میان ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی، دست کم 56 نفر کشته و 595 نفر زخمی شدند. اتحادیه صنفی پزشکان سودان اعلام کرد این مرگ و میرها در جریان درگیری‌های شدید روز شنبه رخ داده است و سفارتخانه‌های انگلستان و آمریکا از شهروندان خود خواسته اند در خانه بمانند.

مشخص نیست چه تعداد از تلفات غیرنظامی هستند اما گفته می‌شود دست‌کم سه نفر از کشته شدگان، از اعضای دو طرف درگیر نیستند. یک منبع گفت 2 نفر در فرودگاه خارطوم، چهار نفر در منطقه ام‌درمان، هشت نفر در شهر نیالا، شش نفر در شهر العبید و پنج نفر در الفاشر کشته شدند.


04:03 | منابع خبری بامداد یکشنبه گزارش دادند، کمیسیون اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری بین ارتش و شبه نظامیان پشتیبانی سریع در سودان شد (جزئیات بیشتر).


02:39 | شبکه الجزیره گزارش داد که درگیری‌های شدید در نزدیکی پالایشگاه خارطوم و مقر صنایع نظامی در منطقه الجیلی، شمال پایتخت، از سر گرفته شده است(جزئیات بیشتر).

پربیننده ترین خبرها