کارشناس سودانی در گفت وگو با العالم تشریح کرد:

سناریوی حل وفصل جنگ داخلی سودان با توجه به شرایط قبیله ای این کشور

سناریوی حل وفصل جنگ داخلی سودان با توجه به شرایط قبیله ای این کشور
دوشنبه 28 فروردين 1402 - 10:13

یک کارشناس سودانی با بیان این که بازنده اصلی درگیری های سودان مردم مسلمان این کشور هستند، از سناریوی حل و فصل این درگیری ها با توجه به شرایط قبیله ای این کشور و هزینه سنگین انحلال شبه نظامیان "واکنش سریع" سخن گفت.

العالم ـ آفریقا

اسامه الشیخ کارشناس و تحلیل گر سودانی درگفت و گو با شبکه خبری العالم با تشریح پیچیدگی های اختلافات و درگیری های سودان اظهار داشت: درگیری های کنونی سودان در واقع بر سر رقابت بین رهبران ارتش و نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع" است. اختلاف آنها از حدود 4 ماه پیش و برسر قدرت بوجود آمده است.

وی افزود: طبق توافق های صورت گرفته بین احزاب سیاسی و نظامیان که قرار بود هفته گذشته توافق انتقال قدرت به غیر نظامیان امضا شود، مقرر شده بود که شبه نظامیان واکنش سریع به ارتش ملحق شود و زیر نظر فرماندهی ارتش سودان قرار بگیرد. به دنبال این مساله ارتش سودان خواهان الحاق سریع تر نیروهای واکنش سریع بود اما این نیروهای شبه نظامی خواستار ملهت 10 ساله برای حل مسایل لجستیک در فرایند الحاق بودند که این موضوع اختلافات را افزایش داد به طوری که مسوولین ارتش به کلی از امضای توافق با احزاب سیاسی منصرف شدند.

.این کارشناس و تحلیل گر سودانی شبکه العالم گفت: ارتش می گوید طبق توافق سیاسی باید مسایل نظامی در این توافق گنجانده شود یعنی شرایط گروه هایی که قبلا جزو گروه های شورشی بودند باید مشخص شود از جمله این که اکنون گروه مسلح واکنش سریع شریک ارتش در اداره مملکت هستند.

نقطه آغاز درگیری ها در سودان

اسامه الشیخ در باره آغاز درگیری ها خاطرنشان کرد: نیروهای شبه نظامی واکنش سریع در سه، چهار روز قبل از آغاز درگیری های سودان، خودروهای سنگین نظامی و مهمات را وارد خارطوم و شهر مروی کردند، این شهر در 150 کیلومتری شمال خارطوم است که در آنجا یکی از بزرگ ترین پایگاه نیروی هوایی ارتش سودان قرار دارد. دراین پایگاه علاوه بر ارتش سودان، شماری از نیروهای ارتش مصر نیز که چندی پیش مبادرت به برگزاری مانور نظامی با ارتش سودان کرده بودند، همچنان حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد، نیروهای شبه نظامی واکنش سریع به بهانه این که می خواستند خودشان یک پایگاه در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی ارتش برپا کنند، وارد خارطوم و شهر مروی شدند، به دنبال این مساله ارتش به این نیروها مهلت 48 ساعته داد تا از خارطوم و شهر مروی خارج شوند اما آنها نپذیرفتند.

اسامه الشیخ گفت: به دنبال خودداری نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع" برای خروج از خارطوم و شهر مروی، صبح شنبه (26 فروردین ماه) درگیری مختصری در منطقه "مدینه ریاضی" بین ارتش و شبه نظامیان صورت گرفت که جرقه ای برای آغاز درگیری های داخلی سودان شد.

وی افزود: پس از این قضیه درگیری در سودان فراگیر شد، هم اکنون ادعاهای متفاوتی از سوی دو طرف مطرح می شود، ارتش می گوید همه چیز زیر نظرماست و در مقابل نیروهای واکنش سریع هم ادعا می کنند که بخشی از فرماندهی ارتش در خارطوم پایتخت سودان به دست ما افتاده است.

ارتش سودان در برابر شبه نظامیان دست برتر را دارد

این کارشناس سودانی تصریح کرد، آنچه که از داخل سودان به ما خبر می رسد این است که ارتش با استفاده از نیروی هوایی و دیگر تجهیزات نظامی، پایگاه های شبه نظامیان واکنش سریع را هدف حملات خود قرار داده و دست برتر را دارد. در کل اطلاعاتی که منتشر می شود ضد ونقیض است، هنوز نمی توان گفت که جنگ بین دو طرف تمام شده است، فعلا درگیری ادامه دارد.

وی افزود: تنها بازنده جنگ داخلی، مردم سودان هستند زیرا شرایط اقتصادی بد این کشور را بدتر خواهد کرد و مشکلات اقتصادی مردم را بیشترخواهد کرد. از طرف دیگر یک سری کشورهای خارجی استثمارگر نیز درحال دامن زدن به این بحران هستند، از سودی دیگر نظامیان نیز بهانه لازم را برای تاخیر درامضای توافق با احزاب سیاسی و خودداری از انتقال قدرت به غیرنظامیان به دست آورده اند.

اسامه الشیخ گفت: احزاب سیاسی سودانی، کشورهای منطقه ای و بین المللی خواستار بازگشت نظامیان به گفت وگو و حل اختلافات از طریق مذاکره شده اند. اما بعد از حمله شبه نظامیان واکنش سریع به پایگاه ها و ستاد فرماندهی ارتش و از سوی دیگر کشته شدن نیروهای شبه نظامیان در این درگیری ها و از بین رفتن شماری از پایگاه های آنان و با توجه به شرایط قبیله ای در سودان به نظر نمی رسد که دو طرف فعلا راضی به توقف جنگ و درگیری شوند.

وی با بیان این که شبه نظامیان واکنش سریع متشکل از قبیله ای دردارفور سودان است، گفت: با توجه به شرایط قبیله ای حاکم در سودان به نظرنمی رسد که این درگیری ها به این آسانی پایان یابد. البته از آنجا که هزینه منحل کردن این گروه شبه نظامی به رهبری سرلشکر«محمد حمدان دقلو» مشهور به حمیدتی با توجه به شرایط قبیله ای در این کشور سنگین خواهد بود، یک سناریوی در این زمینه مطرح است که فرمانده هان و رهبران درجه دوم به جای وی گمارده شوند تا از این طریق بتوان به درگیری آنها با ارتش پایان داد.

اسامه الشیخ خاطرنشان کرد، شبه نظامیان واکنش سریع حدود 125 هزار نیروی مسلح دارد لذا به این سادگی نمی توان این گروه را منحل و یا در ارتش ادغام کرد.

درگیری ها در خارطوم پراکنده، در دارفور و کردوفان شدید است

وی گفت: فعلا در خارطوم درگیری های پراکنده ای وجود دارد اما درگیری در استان های دارفور و کردوفان شدت بیشتر دارد زیرا تمرکز نیروهای شبه نظامی و پایگاه های آنها در این مناطق بیشتر است.

الشیخ اظهار امیدواری کرد که هر چه سریع تر این درگیری ها حل وفصل شود و مردم مسلمان سودان در این ماه مبارک رمضان به زندگی عادی خودشان بازگردند.

پربیننده ترین خبرها