ولیعهد کویت: پارلمان بار دیگر منحل می‌شود

ولیعهد کویت: پارلمان بار دیگر منحل می‌شود
سه شنبه 29 فروردين 1402 - 08:02

شیخ مشعل الاحمد الجابر این تصمیم را خواست مردم کویت خواند.

العالم - جهان اسلام

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، ولیعهد کویت می‌گوید پس از تصمیم دادگاه که قانونگذاران منتخب در سال 2020 را ابقا کرد، پارلمان این کشور بار دیگر منحل و انتخابات جدیدی برای کشور برنامه‌ریزی خواهد شد.

شیخ مشعل الاحمد الجابر در حالی که ماه مبارک رمضان به پایان خود نزدیک می‌شود، این خبر را خطاب به مردم کویت اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کونا، وی این تصمیم را خواست مردم کویت خواند.

شیخ مشعل به یک قانون کویت استناد کرد که به امیر کویت اجازه می‌دهد پارلمان را منحل کند، اگرچه او به جای حاکم 85 ساله کشور، شیخ نواف الاحمد الصباح سخنرانی کرد.

در ماه مارس، دادگاه قانون اساسی کویت با استناد به «اختلافات» در فرمان انحلال پارلمان در سال 2020، انتخابات پارلمانی 2022 را رد کرد. این تصمیم، به طور موقت قانونگذاران پیشین را ابقا کرد.

هنوز مشخص نیست آیا این فرمان فوراً اجرایی می شود یا خیر، اگرچه تحلیلگران انتظار دارند پارلمان منحل شود. شیخ مشعلِ 82 ساله افزود قرار است انتخابات ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود.

کویت یکی از پویاترین پارلمان‌ها را در میان کشورهای عربی خلیج فارس دارد، اما قدرت سیاسی همچنان در دستان خاندان حاکم الصباح متمرکز است که نخست وزیر و کابینه را منصوب می‌کند و می‌تواند در هر زمانی پارلمان را منحل کند. در همین حال، نزاع‌های سیاسی بر اقتصاد این کشور تأثیر گذاشته و آن را از تصویب قانونی که به کویت اجازه می‌دهد به استقراض بپردازد، باز داشته است.

کویت که با عربستان سعودی و عراق هم مرز است، ششمین ذخایر بزرگ شناخته شده نفت جهان را در اختیار دارد و میزبان هزاران نیروی آمریکایی است.

پربیننده ترین خبرها