چهارمین روز از درگیری‌های سودان | موافقت آتش بس ۲۴ ساعته/ ۱۸۵ نفر کشته و ۱۸۰۰ تن مجروح شده اند

چهارمین روز از درگیری‌های سودان | موافقت آتش بس ۲۴ ساعته/ ۱۸۵ نفر کشته و ۱۸۰۰ تن مجروح شده اند
سه شنبه 29 فروردين 1402 - 08:53

درگیری میان ارتش سودان وابسته به البرهان و نیروهای «واکنش سریع» به فرماندهی دغلو پس از چهار روز همچنان ادامه دارد.

العالم - سودان

شرایط در سودان به دلیل اختلافات بین فرمانده ارتش، عبدالفتاح البرهان که همچنین ریاست شورای حاکمیتی را نیز بر عهده دارد و رئیس نیرو‌های واکنش سریع، محمد حمدان دغلو تشدید شده است. در روز شنبه ۱۵ آوریل، درگیری‌ها در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهر مروا و در خارطوم رخ داد.

روز یکشنبه ارتش با پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر باز کردن کریدور‌های بشردوستانه به مدت سه ساعت در روز موافقت کرد. نیرو‌های واکنش سریع اعلام کردند که آماده هستند تا چهار ساعت توقف روزانه بشردوستانه را مشاهده کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در طی سه روز جنگ، حدود 185 نفر کشته و بیش از 1800 نفر زخمی شده اند.

گزارش لحظه به لحظه از چهارمین روز درگیری‌ها در سودان

۱۴:۱۶| منابع حاضر در ریاست شورای حاکمیت سودان: البرهان با آتش بس ۲۴ ساعته موافقت کرد که از ساعت ۶ عصر امروز آغاز می شود.


۱۲:۴۸| کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد: دست کم ۱۸۵ نفر کشته و ۱۸۰۰ تن مجروح شده اند. نگران تمام شدن غذا، آب آشامیدنی و دارو هستیم.

11:58 | موافقت فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع با آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان

ژنرال حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان از موافقت خود با برقراری آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان خبر داد.


۱۱:۴۲| فرمانده نیروهای «واکنش سریع» در صفحه توییتر خود نوشت: «افتخار گفتگویی مهم با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا را داشتم. در این گفتگو درخصوص مسائل بسیار مهم سودان و همچنین تعهد مشترکمان به آزادی، عدالت و دموکراسی مردم سودان صحبت کردیم. ما از چالش های پیش روی خود آگاهیم و محکم در مقابل تندروی ایستاده ایم که مانعی بر سر راه حرکتمان به سوی جامعه ای عادلانه و دموکراتیک است.

با وجود تمایل نداشتن طرف های حاضر در جنگ، ضروری است که از مردم و ارزش هایمان دفاع کنیم. ما مجددا بر تعهد قطعی مان به حمایت از غیرنظامیان بی گناه در مناطق تحت کنترل خود تاکید کردیم که نشان دهنده احترام ما به کرامت انسان و تقدس زندگی است».


07:40 | بلینکن: کاروان دیپلماتیک آمریکا در سودان هدف حمله قرار گرفت

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، در این حمله به کسی آسیبی نرسید.

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت کاروان دیپلماتیک ایالات متحده روز دوشنبه در سودان مورد هدف قرار گرفت و افزود گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این حمله توسط اعضای مرتبط با نیروهای شبه نظامی واکنش سریع سودان انجام شده است.


07:19 | گروه هفت خواستار توقف «فوری» جنگ شدند

امروز سه شنبه وزرای خارجه گروه هفت از دو طرف درگیری در سودان خواستند تا «فوراً خصومت ها را متوقف کنند» و به میز مذاکره بازگردند.


05:43 | تماس تلفنی بلینکن با با البرهان و حمیدتی

یک مقام ایالات متحده می‌گوید آنتونی بلینکن - وزیر امور خارجه این کشور - در گفت‌وگوهای جداگانه با سران نیروهای رقیب در سودان به شدت ابراز نگرانی کرد.


05:39 | حمیدتی: با بلینکن درباره مسائل مهمی گفتگو کردم

ژنرال محمد حمدان دغلو (حمدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان، امروز سه شنبه در توییتی گفت که با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تماس تلفنی داشته است.


05:36 | البرهان: هر فردی سلاح زمین بگذارد، عفو می شود

ارتش سودان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که فرمانده این ارتش، سپهبد عبدالفتاح البرهان، تصمیمی مبنی بر عفو همه افسران و سربازان نیروهای واکنش سریع که سلاح زمین بگذارند، صادر کرده است.

در بیانیه‌ ارتش سودان آمده است که این فرمان یک عفو عمومی است و شامل ادغام این نیروها در نیروهای مسلح از تاریخ ابلاغ می شود.


05:32 | «واکنش سریع»: همه نیروهای ما درگیر نبرد هستند

نیروهای واکنش سریع ضمن اعلام اینکه تمام نیروهای تحت کنترل آنها درگیر نبرد هستند، بیان داشت: هیچ یک از نیروهای واکنش سریع به دنبال دستگیری شهروندان یا ورود به منازل آنها نیستند.


05:27 | ارتش سودان: درگیری های امروز بسیار محدود بود


05:15 | حمله به نماینده اتحادیه اروپا در منزلش در خارطوم

وزیر امور خارجه ایرلند این حمله را «نقض آشکار تعهدات برای حفاظت از دیپلمات‌ها» توصیف کرده است.

به نقل از رویترز، آیدان اوهارا، سفیر اتحادیه اروپا در سودان، در خانه خود در خارطوم مورد حمله قرار گرفت؛ شهری که درگیری‌های مرگبار بین نیروهای رقیب به شدت جریان دارد.

پربیننده ترین خبرها