ادعای دبیرکل ناتو: ایران و کره شمالی در حال گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود هستند

ادعای دبیرکل ناتو: ایران و کره شمالی در حال گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود هستند
چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 07:49

ینس استولتنبرگ در اظهارات خود ادعا‌هایی را بر ضد ایران، کره شمالی، روسیه و چین مطرح کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو)، چشم‌انداز امنیت جهانی را نگران‌کننده خواند و مدعی شد ایران و کره‌شمالی نیز آشکارا در حال گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود هستند.
دبیر کل ناتو که در هجدهمین کنفرانس سالانه ناتو در مورد کنترل تسلیحات، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی سخن می‌گفت، ادعا کرد: «جنگ روسیه علیه اوکراین بخشی از یک الگوی طولانی از رفتار تهاجمی است. روسیه به دنبال تضعیف پایه‌های سیستم قانونمند بین‌المللی است.»
استولتنبرگ در ادامه ادعا‌های خود همچنین روسیه را به نادیده گرفتن، نقض یا کنار گذاشتن بسیاری از معاهده‌های بین‌المللی کنترل تسلیحات که جهان را ایمن نگاه داشته، متهم کرد و گفت، کرملین تصمیم گرفته است کنترل تسلیحات را از بین ببرد و ثبات استراتژیک را تضعیف کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ۲۱ فوریه خروج مسکو از مشارکت در «پیمان استارت نو» را اعلام کرد.
ینس استولتنبرگ در ادامه گفت: «این‌ها اقدامات غیرمسئولانه‌ای است و با هدف جلوگیری از حمایت متحدان ناتو از اوکراین طراحی شده‌اند. اما این کارها نتیجه‌بخش نیستند و ما اگرچه تهدیدهای روسیه را جدی می‌گیریم، اما مرعوب نخواهیم شد.»
او همچنین اضافه کرد: «روسیه مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت ما است. اما چشم‌انداز گسترده‌تر امنیت جهانی نیز نگران‌کننده است. »
دبیرکل ناتو مدعی شد: «چین به سرعت در حال رشد زرادخانه هسته‌ای خود است و هیچ‌گونه شفافیتی در مورد توانایی‌هایش نداشته است. ایران و کره شمالی آشکارا در حال توسعه برنامه‌های هسته‌ای و سامانه‌های انتقال‌دهنده (موشکی) خود هستند.»
این در حالی است که ایران همواره ادعای کشورهای غربی را درباره ماهیت برنامه هسته‌ای خود رد کرده است و آن را «صلح‌آمیز» می‌خواند.

پربیننده ترین خبرها