گزارش میدانی خبرنگار العالم از نقض آتش بس و اوضاع فاجعه بار مردم سودان

چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 10:53

ارتش سودان اعلام کرد شواهدی در دست است که برخی طرف های منطقه ای و داخلی در درگیری های اخیر با شبه نظامیان "واکنش سریع" دست دارند.

العالم - سودان

به گزارش خبرنگار العالم، تنها چند ساعت پس از آغاز اجرای آتش بس، درگیری های پراکنده ای در خارطوم، ام درمان و دارفور به وقوع پیوست.

از همان نخستین ساعت های آتش بس 24 ساعته، درگیری های پراکنده ای با انواع سلاح های سبک و سنگین در نقاط مختلف به وقوع پیوست که حکایت از آن دارد که دو طرف درگیری یعنی نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع" به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» اصرار دارند تکلیف جنگ را به نفع خود یکسره کنند، جنگی که بازنده اصلی آن ملت سودان است.

تداوم درگیری ها در سودان در حالی است که نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان موافقت خود را با آتش‌بس ۲۴ ساعته در این کشور اعلام کرده‌اند. این آتش‌بس از ساعت شش بعد از ظهر دیروز /سه‌شنبه (به وقت محلی) اجرایی شد.

یکی از شهروندان سودانی به خبرنگار العالم گفت: "دولت آتش بس 24 ساعته اعلام کرده است، اما عملا خبری از آتش بس نیست. تیراندازی هم اکنون هم ادامه دارد و مردم نمی توانند از خانه های خود خارج شوند و مایحتاج خود را تهیه کنند، بیمارستان ها، داروخانه ها و بازار تعطیل است و ما در چنین وضعیتی زندگی می کنیم".

در حالی که برخی خبرها حکایت از آن دارد که نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع"، فرودگاه مروی در شمال سودان و کاخ ریاست جمهوری را به تصرف خود درآورده اند اما ارتش این ادعا را تکذیب و اعلام کرده است که همه مواضع نیروهای واکنش سریع را به کنترل خود درآورده است.

با توجه به تداوم درگیری ها اوضاع انسانی در سودان به شدت فاجعه بار است و جنازه ها در سطح شهرهای مناطق درگیری همه جا پخش شده اند و هیچ جاده و گذرگاه امنی وجود ندارد.

شهروند دیگری از خارطوم پایتخت سودان گفت: "اوضاع به شدت بحرانی است. از هر طرف گلوله سرگردان به سر مردم می ریزد. مردم نمی توانند نیازمندی های خود را تهیه کنند. مردم روزه هستند اما نه آب دارند و نه غذا و نه کالاهای اساسی، برق هم قطع است".

مردم به دنبال یک لقمه نان هستند اما نانوایی ها آرد ندارند. جنگ بین ارتش و نیروهای واکنش سریع زندگی مردم را مختل کرده است، در این میان قطع کامل آب و برق هم مزید بر علت شده است.

شهروند دیگری می گوید: "طرفین درگیری، آتش بس 24 ساعته امضا کرده اند اما همین حالا ما صدای تیراندازی و توپخانه ها را می شنویم. صدای انفجار به گوش می رسد. زندگی مختل شده است، محله های بسیاری آب و برق ندارند. جنگ همچنان ادامه دارد و اینترنت هم قطع است".

در این میان اوضاع بیمارستان ها هم به خاطر کمبود کادر درمان و تجهیزات پزشکی کاملا مشخص است، برخی از بیمارستان ها دیگر قادر به ارائه خدمات نیستند.

پربیننده ترین خبرها