درگفت وگوی اختصاصی با العالم؛

رییس سازمان انرژی اتمی: 159 دستاورد هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای ارایه شد/ رونمایی از رادیو داروی جدید در تراز بالای دستاوردهای صنعت هسته ای دنیا

رییس سازمان انرژی اتمی: 159 دستاورد هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای ارایه شد/ رونمایی از رادیو داروی جدید در تراز بالای دستاوردهای صنعت هسته ای دنیا
چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 17:31

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در باره آخرین دستاوردهای هسته ای کشورمان گفت: ما درایام برگزاری سالروز فناوری هسته ای به عنوان یک روز ملی هستیم. روزی است که ایران توانسته با وجود همه مزاحمت ها و تحریم هایی که اعمال کردند، ظرفیت غنی سازی را به صورت بومی انجام دهد و لذا ما هرساله این روز را جشن می گیریم.

العالم _ ایران

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با "برنامه من طهران" شبکه خبری العالم گفت: ما در روز ملی فناوری هسته ای مقارن با ۲۰ فروردین سال جاری، حدود 159 دستاورد دانشی و فناوری را توسط همکاران مان ارایه کردیم. سال گذشته (1401) ما بالاترین فشار سیاسی، هیاهوی غربی ها علیه کشورمان، مزاحمت های آژانس، مزاحمت های رژیم صهیونیستی و تهدیدهای حمله نظامی و حمله به تاسیسات هسته ای و خرابکاری های گوناگونی که رژیم صهیونیستی و اذناب آنها و جبهه متحد غربی برای ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران انجام داد، مواجه بودیم که نه تنها هیچ نتیجه ای نگرفتند بلکه ما طی این سال به پیشرفت های تصاعدی نیز دست یافتیم.

ایران رادیو داروی جدید مقابله با سرطان را در تراز بالای دستاوردهای امروز صنعت هسته ای دنیا رونمایی می کند

وی افزود: تعدادی از دستاوردهای برجسته سال گذشته را رونمایی خواهیم کرد که یکی از این دستاوردها رادیوداروهای نسل جدید است که ارایه شده و سهم بزرگی در مقابله با سرطان خواهد داشت و جزو محصولاتی است که در تراز بالای دستاوردهای امروز صنعت هسته ای در دنیا قرار دارد.

اسلامی درخصوص هیاهوهایی که بعضا در باره برنامه هسته ای ایران مطرح می شود، نیز گفت: هیاهویی که دشمنان در باره مکان ها و مدارک ادعایی مطرح می کنند، هیاهویی است که پیرو آن 20 سال جمهوری اسلامی ایران با آنها مذاکره کرده و حاصل آن سند برجام شده است. اما خود آمریکایی ها از برجام خارج شدند و به تعهدات خویش عمل نکردند. حتی اجازه ندادند که دیگران به تعهدات خود عمل کنند و آنها نیز به تعهدات برجام عمل نکردند اما جمهوری اسلامی ایران به خاطر اعتماد سازی و حسن نیت بیش از یک سال و نیم دربرجام ماند و به تعهدات خود عمل کرد ولی آنها هر روز گستاخ تر شدند به همین دلیل به موجب مواد 26 و 36 سند برجام که ایران در صورتی که ببیند تعهدات انجام نمی شود، می تواند تعهدات خود را کاهش دهد، لذا ما بازگشت از تعهدات را بر اساس قانون مجلس و خود سند برجام انجام دادیم و به طور کاملا واضح و مشخص همه اقدامات مان با نظارت آژانس صورت گرفت.
وی گفت: وقتی که آنها ادعا کردند می خواهند به برجام برگردند، باز هم همان اتهامات قدیمی و کهنه را روی میز گذاشتند در حالی که حاصل گفت وگوهای ما براساس همین اتهامات آنها به سند برجام منتهی و در درون توافق برجام مساله "پی ام دی" مطرح و بسته شد این که اکنون مساله "پی ام دی" را جدا از برجام مطرح می کنند، نقض معاهده برجام است که در سال 2015 تفاهم شده است و این مساله مورد پذیرش ما نیست.

با خروج آمریکا و سایر طرف ها از برجام، مبنای روابط ایران با آژانس، صرفا پادمان و ان پی تی خواهد بود

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد این مسایل یک فشار سیاسی و شیطنت هایی بود که رژیم صهیونیستی هم به آن دامن زد و ما هم به آژانس گفتیم که همواره گزارشات خود را درباب مغایرت ها، براساس برجام ارایه می کند در صورتی که کسی اکنون به برجام متعهد نمانده است، در صورتی که اگر بخواهند امروز به برجام عمل کنند باید تحریم ها را لغو کنند که در آن صورت ما نیز به آن عمل خواهیم کرد. مادامی که برجام مورد عمل قرار نگرفته است ملاک بین ما و آژانس "پادمان" و "ان پی تی" است و ما مانند سایر کشورها در چارچوب پادمان و ان پی تی به آژانس پاسخگو هستیم و هرجایی را که آژانس باید نظارت کند در همین چارچوب باید باشد.

گفتگوی ایران درباره مکان های مورد ادعا
اسلامی درباره مکان های مورد ادعای آژانس گفت: در مذاکرات برجام همه این مکان ها، جزء مکان های ادعایی است که در قالب پی ام دی (PMD ) بسته شده است هیچ کدام جدید نیست و مال همان سند قبلی است. این ها آمدند وگفتند برای بازگشت به برجام چهار مکان را بررسی می کنیم و بعد پرونده را می بندیم، اما همچنان ادامه می دهند. مطالبی را اظهار کردند که این مکان ها، مکان های دولتی نیست و مکان های در اختیار جمهوری اسلامی نیست موارد ادعایی بود که ضد انقلاب و سرویس های بیگانه و صهیونیستی این ها را مطرح کرده بود ما این ها را شناسایی کردیم، بررسی کردیم و پاسخ های چند صد صفحه ای و مستند دادیم که مالکش کیست و سابقه اش چه بوده و چه کاری انجام می داده و این ها را برای آژانس ارسال کردیم.

فشار رژیم صهیونیستی و غرب به آژانس

وی گفت: فشار رژیم صهیونیستی و گروه غربی به آژانس اجازه نمی داد که بتواند درباره این موضوعات به طور مستقل اظهار نظر بکند. با فشار سنگین این ها می خواستند با زنده نگهداشتن موارد ادعایی، بهانه ای باشد برای اینکه فشارشان را برای تسلیم جمهوری اسلامی ایران تشدید بکنند. همین خط مشی را هم دنبال می کردند که پاسخ این موضوعات داده شده است. بازدیدهایی که انجام داده بودند و پاسخ آنها را هم ما داده ایم.

آمادگی همیشگی ایران برای همکاری با آژانس

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در رفت و برگشت هایی که شد گفتیم اگر ابهامی وجود دارد بیایند و راجع به این ابهامات گفتگو بکنیم که در سفر اخیری که آقای گروسی داشت ما گفتیم ملاک و معیار بین ما و شما پادمان، معاهده پادمان و و معاهده ان پی تی است ما در آن چارچوب هر آنچه را که به عنوان تداوم دانش مورد نیاز آژانس باشد به آن پایبند بوده و پایبند خواهیم ماند. اگر جایی خلأیی وجود دارد ما آنها را شناسایی بکنیم و ببینیم که چه زمینه هایی هست که بایستی آژانس به صورت تعریف شده بتواند اطلاعات داشته باشد. که این موضوعی مهم و تعیین کننده است که آن جریان غربی و صهیونیستی که فشار وارد می آورد که ایران بر اساس برجام رفتار بکند برجامی که خودشان تعهداتشان را انجام نمی دهند در مقابل، رفتار آژانس با ما باید بر اساس پی ام دی و پادمان باشد که با آژآنس تفاهم کردیم که بررسی بکند و الآن جلسات متعددی بین معاونین آژانس و معاونین سازمان به صورت پیوسته برقرار است که یک مدالیتی اتفاق بیافتد برای آن نقاطی که از نظر آژانس نیاز دارد که یک روابطی را برایش تنظیم کنیم.

وی خاطرنشان کرد، نکته اساسی این است که ارزیابی جمهوری اسلامی ایران بر اساس برجام توسط آژانس به طور طبیعی انطباق با برجام ندارد اما معنایش هم این نیست که اتفاقاتی که در ایران می افتد آژانس اطلاع ندارد. هر فعالیتی که انجام می دهیم طبق پادمان آژانس را مطلع می کنیم یک خط غنی سازی ایجاد می کنیم از زمانی که طرح و اراده می کنیم آژانس را مطلع می کنیم اینکه چیدمانی می کنیم آژانس می آید و می بیند و انطباق می دهد گازدهی می کنیم بارگذاری می کنیم آژانس بازدید می کند و مطلع است هم بازدید سرزده دارد و هم بازدید سازمان یافته، که این ها بر اساس توافق است بنابراین اصل موضوع که برای ما حائز اهمیت است این است که اجازه ندهیم رژیم صهیونیستی و غربی ها از ظرفیت آژانس به گونه ای استفاده بکنند که آژانس را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار بدهند. ما با آژانس تعامل تدوین شده داریم رفت و آمد بر اساس ضوابط داریم و برای اینکه آژآنس بتواند وظیفه خودش را انجام بدهد این همکاری ها صورت گرفته و خواهد گرفت.

روابط ایران با آژانس یک روابط سازماندهی شده است
اسلامی درباره روابط ایران و آژانش گفت: بین ایران و آژانس مطلقا" هیچ موضوع لاینحلی وجود ندارد چون روابط ما با آژانس یک روابط سازماندهی شده است آژانس در ایران مستقر است کما اینکه در سایر کشورها هم مسقر است روابط ما و آژانس بر اساس پادمان و ان پی تی است و قانون مجلس هم هست که ایران عضو رسمی و متعهد به این است طبق ضوابط با آژانس روابطه داشته باشد و هیچ گونه فعالیت ما بدون اطلاع آژانس نیست. دقیقا" موازین را رعایت می کنیم و همواره آژانس این را در گزارشاتش اعلام کرده است که نسبت به برنامه هسته ای ایران هیچ انحرافی مشاهده نکرده است. آن مکان ها موارد اتهامی و ادعایی است که یک موضوع سیاسی است یک موضوعی که اینها این را ابزار سیاسی و ابزار فشار کرده اند که آژانس را در مقابل ایران قرار بدهند ولی به لطف الهی با هوشمندی و با تعامل و مدیریت همواره توانسته ایم از این فشار و تله ای که برای ایران و آژآانس می گذارند عبور بکنیم.

دروغ بودن تخطی جمهوری اسلامی ایران
وی درباره موارد اعلام نشده ایران به آژانس در گزارش های بازرسان آژانس گفت: همه جا نوشته این موارد ادعایی مربوط به قبل از سال 2003 است در حالی که الآن در سال 2023 قرار داریم. چه کسی کدام اطلاعات را نداده است؟ جایی که یک معدن متروکه است، 55 سال پیش شوروی سابق از معدن استخراج می کرده است. شما در هر معدن قدیمی که بروید خارجی ها کار می کردند در معادن ما یا شوروی کار می کرده یا انگلیس یا بعد آمریکا کار می کرده است وقتی که شما می خواهید مواد پرتوزا و مواد معدنی را شناسایی و احصا بکنید بایستی یک وسیله اندازه گیری و سنجش داشته باشید این وسایل سنجشی 50، 60 یا 70 سال پیش استفاده می شده یک ماده ای به نام نیترات اورانیوم هست که برای کالیبره کردن آن دستگاه ها استفاده می کردند که سنجنده دستگاهها دقیق کار بکند و تشخیص درست بدهد.

اسلامی خاطرنشان کرد، در آن معدن متروکه که آثار اورانیم 236 یا نیترات اورانیوم مشاهده کرده اند که مربوط به آن است و همه مستنداتش را فرستاده ایم که مال شوروی سابق است. جاهای دیگری هم بوده که معدن متروکه است. این ها مواردی است که گروه های ضد انقلاب، گروه‌های جاسوسی و افراد مزدور با ادعاهای گوناگون تدوین کرده اند. واحدهای اطلاعاتی خودشان می گویند از 2003 بعد ما هیچ فعالیتی در این راستا مشاهده نکرده ایم. فعالیتی که مشاهده کرده اید چه بوده است چه تاثیری دارد اگر ایران غنی سازی می کرده که سایت نطنز را داشته است حالا چه نیازی داشته که جایی غنی سازی بکند که پنهان بکند.

اطلاع آژانس از فعایت های هسته ای ایران

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هیچگاه جمهوری اسلامی ایران فعالیت هسته ای اعلام نشده نداشته و هیچ موقع سایت اعلام نشده نداشته است و هیچ موقع فعالیتی نکرده که آژانس مطلع نباشد به خاطر اینکه خودشان زیر سؤال نروند خودشان می گویند که این ها مال قبل 2003 بوده است 20 سال است که شما این اتهامات را وارد می کنید اگر برای قبل بوده و ادامه ندارد شما چه چیزی را پیگیری می کنید؟ کدام ریسک وجود دارد؟ جمهوری اسلامی کدام تخطی را کرده است؟ خودشان هم می دانند که دروغ می گویند.
وی با اشاره به فوردو و نظنز، تعداد سایت های غنی سازی را دو سایت اعلام کرد و گفت: همه ظرفیت های ما با اطلاع آژانس است چه غنی سازی 5 درصد و پایین تر یا 20 درصد و 60 درصد باشد همه با اطلاع و تحت نظارت آژانس صورت می گیرد.

تلاش غربی ها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران
اسلامی تصریح کرد که آژانس روی مقدار و میزان غنی سازی مشکل ومطلبی ندارد این غربی ها هستند که در قالب برجام فشار وارد آوردند و می خواستند اطمینان حاصل بکنند که می توانند برنامه ایران را متوقف بکنند چون برجام هم به نوعی کند کردن و متوقف کردن برنامه هسته ای ایران بود که البته همینی که خودشات اراده کردند تاب نیاوردند و به آن عمل نکردند. ما در چارچوب پادمان و ضوابط آژانس غنی سازی انجام می دهیم و از نظر آژانس غنی سازی مساله نیست چون تحت نظارت آژانس است و ما برایش برنامه داریم و سوخت 20 درصد سوختی است که به شدت مورد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی و تولید رادیودارو است. حتی در گام اول سوخت 60 درصد را برای اینکه به این ها مسیر علمی را نشان بدهیم و بتوانیم رادیودارو تولید بکنیم چون بازدهی بالاتری دارد تاثیر بالاتری دارد و آژانس هم با آن هماهنگ است و هرگز مشکلی نداشته است.

طبق ضوابط آژانس غنی سازی سقف ندارد

وی به سقف غنی سازی اشاره کرد و گفت آژانس به آن اصلا کاری ندارد و سقف ندارد طبق ضوابط آژانس غنی سازی که مشکلی نیست وقتی که غنی سازی بدون اطلاع آژانس باشد مشکل است ما طبق ضوابط غنی سازی می کنیم و نگهداری می کنیم و به کسی هم ربطی ندارد.

اعتراض ایران به انتشار گزارش های محرمانه آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی به انتشار گزارش های محرمانه آژانس واکنش نشان داد و گفت: ما مرتب این را به آژانس تذکر داده ایم و به شخص آقای مدیرکل هم اعتراض کرده ایم که چرا اطلاعات محرمانه ما بلادرنگ در اختیار رسانه های صهیونیستی و سایرین قرار می گیرد درحالیکه طبق ضوابط آژانس اطلاعات محرمانه باید محرمانه بماند. مدیرکل آژانس مدعی است که کاری از دست من ساخته نیست من هم نسبت به این قضیه متاسفم که این اتفاق می افتد. آنهاهم خودشان بر این باورند که این موضوع یک ضایعه است که امیدوارم یک روزی برسد که آژانس بتواند این ضایعه را از بین ببرد و از اسناد محرمانه طبق وظیفه محفاظت بکند.
رژیم صهیونیستی مسئول خرابکاری در نطنز
اسلامی درباره عملیات خرابکاری در نطنز گفت: کلا مسؤولیت عملیات را رژیم صهیونیستی بر عهده گرفت و چهره واقعی خودش را نشان داد که خباثت حداکثری دارد و تابع هیچگونه مقرراتی نیست حمله به تاسیسات هسته ای و عملیات تروریستی خلاف موازین بین المللی است چون رژیم صهیونیستی به هیچکدام از موازین و قواعد انسانی و حقوقی در دنیا پایبند نیست عملیات خرابکارانه مرتکب می شود به لطف الهی امروز آن مکانی که رژیم صهیونیستی در نطنز ضربه زده است به عنوان موزه گذاشته ایم بماند. الآن چند برابر آن در همان سیستم ظرفیت داریم و توانسته صنعت هسته ای را پشتیبانی بکند.

20 سال هیاهوی غرب برای هیچ!
در پایان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احیای برجام بدون زمانبندی مشخص گفت: جالب است که آن ها خودشان، خودشان را معرفی می کنند یعنی هیاهو برای هیچ! 20 سال است ایران را با این اتهامات واهی تحریم کرده اند اینهمه برای برجام مذاکره کردند و خودشان متوجه شدند که به همان حداقل هم ایمان ندارند یعنی نه برای امضای خودشان اعتبار قائلند نه برای اعتبار خودشان. ما هم که داریم کار خودمان را بر اساس اهداف ملی انجام می دهیم برنامه و اهداف ما کاملا صلح آمیز است طبق برنامه صلح آمیز در حال پیشرفت هستیم.

وی گفت: نکته مهم این است که فناوری هسته ای ایران بومی است و ایران هسته ای شده است و آنها هم هیچ کاری نمی توانند بکنند خودشان هم می دانند ایران هسته ای ایرانی است که در خدمت صلح و امنیت است ایران هسته ای در خدمت پیشرفت ملت است ایران هسته ای در مسیر شکوفایی علمی و فناوری است و از فناوری هسته ای به عنوان یک شتاب دهنده برای بهبود کیفی محیط زیست و بهبود کیفی زندگی انسان ها و برای تاثیرگذاری در پیشرفت و توسعه صنعتی استفاده می کند و برای پیشبرد برنامه خودش هم هیچ پنهان کاری ندارد همه برنامه هایش اعلام شده، رسمی و تدوین شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد، برنامه مدون ما بر اساس سند 20 ساله ای است که سال قبل رونمایی شد و آن را دنبال می کنیم و در اختیار آژانس هم قرار دارد و همه عالم هم می دانند که ظرفیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران چیست و به کدام سمت حرکت می کند.

پربیننده ترین خبرها