رئیس جنبش النهضه تونس بازداشت خود به اتهام امنیتی را اقدامی سیاسی قلمداد کرد

پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 22:57

راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه تونس اعلام کرد: بازداشت وی به اتهام توطئه علیه امنیت کشور، اقدامی سیاسی است.

العالم – تونس

به گزارش خبرنگار العالم، دادگاه تونس علاوه بر راشد الغنوشی رئیس جنبش مخالف النهضه تونس، علیه یوسف النوری، احمد المشرقی، رفیق عبدالسلام و تعدادی دیگر از اعضای این جنبش، نیز به همین اتهام حکم بازداشت صادر کرده است که الغنوشی همه این احکام را سیاسی توصیف کرد.

پایگاه تونسی الشروق روز پنجنشبه گزارش داد، راشد الغنوشی پس از جلسه ۹ ساعته بازپرسی، روانه زندان شد.

در این میان وزارت امور خارجه آمریکا، ریاست جمهوری ترکیه و شخصیت های الجزایری و مغربی هر کدام با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی الغنوشی شدند اما وزارت امور خارجه تونس از آنها خواست در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.

این در حالی است که رهبران احزاب هوادار قیس سعید رئیس جمهور تونس خواستار محاکمه الغنوشی به اتهام فتنه جویی در کشور شدند.

رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

پربیننده ترین خبرها