گزارش العالم از آخرین تحولات درگیری‌های سودان

شنبه 2 ارديبهشت 1402 - 19:12

خبرنگار العالم در خارطوم گزارش داد تا این لحظه آتش‌بسی میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان وجود ندارد، بلکه درگیری‌ها در برخی از مناطق پایتخت همچنان در جریان است.

العالم- آفریقا

خبرنگار العالم با اشاره به ادامه درگیری‌های مسلحانه و تیراندازی در برخی شهرها و مناطق خارطوم پایتخت سودان، تصریح کرد که شبه نظامیان موسوم به نیروهای "واکنش سریع" در برخی از محله‌های پایتخت و اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شده‌اند و درگیری‌ها در اطراف فرودگاه خارطوم نیز در جریان است. ساعاتی پیش نیز یک آتش‌سوزی که دلیل آن اعلام نشده است، در فرودگاه خارطوم به وقوع پیوست.

ساعاتی پیش، "عبدالفتاح البرهان" فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی اعلام کرد که ارتش به تخلیه دیپلمات‌ها و اتباع آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین از این کشور کمک خواهد کرد. طبق این بیانیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین نیز دیپلمات‌ها و اتباع خود را به صورت هوایی در نزدیک‌ترین زمان ممکن، از این کشور بحران‌زده تخلیه خواهند کرد.

درگیری‌ها در سودان که از شنبه گذشته آغاز شده، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تاکنون 413 کشته و 3 هزار و 551 نفر مجروح بر جای گذاشته است.

روز گذشته (جمعه)، ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بودند که با آتش‌بس سه‌روزه موافقت کرده‌اند تا مردم سودان بتوانند عید فطر را جشن بگیرند. اما این آتش‌بس در عمل اجرا نشده و طرفین رقیب یکدیگر را به نقض آن متهم می‌کنند.

در همین راستا، سخنگوی ارتش، نیروهای واکنش سریع را به حمله کورکورانه به فرماندهی کل و کاخ ریاست‌جمهوری متهم کرده، در حالی‌که "موسی خدام" سخنگوی فرمانده نیروهای واکنش سریع در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره، این ادعا را رد کرده است.

مشاوز حقوقی نیروهای واکنش سریع نیز اعلام کرده که به غیر از مواقع مربوط به دفاع از خود، این نیروها به آتش‌بس پایبند خواهند ماند.

در بحبوحه این اتهام‌زنی‌ها، اخبار ضد و نقیضی درباره کنترل نیروهای دو طرف بر برخی اهداف گزارش می‌شود. در حالی‌که ارتش می‌گوید کنترل کامل مرکز پایتخت را در دست دارد نیروهای واکنش سریع می‌گوید که مواضع و مقرهای خود را همچنان حفظ کرده است.

طی چند ساعت گذشته، درگیری‌ها در منطقه جنوبی پایتخت و به‌ویژه در مناطق "الصحافات"، "جبره" و "شهر ریاضی" که پادگان نیروهای واکنش سریع را در خود جای داده است، متمرکز بود.

در منطقه "المسعودیه" واقع در حد فاصل ایالت‌های خارطوم و الجزیره، درگیری‌هایی میان واکنش سریع و ارتش به‌وقوع پیوسته است. یک منبع محلی در این‌باره به تلویزیون الجزیره گفته که به دنبال شکست تلاش نیروهای واکنش سریع برای یورش به کارخانه‌های شرکت "جیاد"، ارتش به تعقیب این نیروها مبادرت کرده است.

پربیننده ترین خبرها