اهمیت حذف دلار از مبادلات تجاری و تأثیر آن بر جایگاه این واحد ارز در جهان

يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 - 11:33

«عماد عکوش»، کارشناس مسائل مالی و اقتصادی گفت تلاش های روسیه، چین و هند برای ایجاد نظام مبادله تجاری بر پایه پول های ملی به جای دلار، در درازمدت موفقیت آمیز خواهد بود.

العالم - جهان

عکوش با شرکت در برنامه "مع الحدث" شبکه العالم خاطرنشان کرد که دلار آمریکا چه در سطوح بین الملل و چه در مبادلات تجاری رو به افول است مخصوصا اگر سازمان شانگهای به عنوان صاحب بیش از 60 درصد از مبادلات بین المللی، و کشورهای عضو بریکست، دلار را کنار بگذارند و به پول ملی یا رمزارز با پشتوانه طلا روی بیاورند یا مثل آرژانتین و برزیل واحد پول جدیدی را ایجاد کنند. برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در مبادلات تجاری خود با هند از روپیه استفاده می کنند. به این ترتیب دلار جایگاه خود را در مبادلات تجاری از دست می دهد و سقوط می کند.

این کارشناس تصریح می کند که تحریم های آمریکا علیه برخی کشورها مثل ایران و شرکت های مهم چینی مثل هواوی و برخی شرکت های ترکی و غول های نفت و گاز روسی، این کشورها را به سمت یافتن جایگزینی برای دلار در مبادلات تجاری راند.

وی خاطرنشان کرد که دولت آمریکا هر بار که ناحیه یک کشور یا شرکت اقتصادی خاص احساس خطر می کند می کوشد آن را با استفاده از اهرم تحریم از پای درآورد به همین دلیل است که برخی کشورها مثل چین سعی می کنند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.

پربیننده ترین خبرها