توافق ایران و عربستان و تضعیف آمریکا در منطقه

يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 - 21:42

استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی لبنانی گفت: الگوی آشتی در منطقه بی سابقه است و در چارچوب آن تلاش هایی برای آشتی و دیدارهایی میان سران ایران و عربستان سعودی انجام شده است.

العالم – لبنان

علی فضل الله استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی لبنانی در گفت وگو با برنامه "قلم رصاص" شبکه خبری العالم اظهار داشت: حضور آمریکا در منطقه تضعیف شده و کشورهای منطقه با درک این مساله دریافته اند که می بایست اشتباهات گذشته را جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد امروز مرحله بلوغ فرا رسیده است، خاطرنشان کرد، پس از 7 سال قطع روابط گروهی از کشورهای حوزه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران، به نظر می رسد بازنگری در روابط صورت گرفته است که بیانگر وضعیتی در زمینه تحقق موازنه های قوا است و این که کشورهای منطقه از اشتباهات رخ داده عبرت گرفته اند.

دکتر سنام وکیل و دکتر نیل کویلیام دو پژوهشگر آکادمی چتم هاوس در مقاله ای مشترک با عنوان «آیا آشتی در خاورمیانه موجب تغییر پایدار خواهد شد؟» نوشتند که آشتی عربستان سعودی با ایران و تلاش برای آشتی در منطقه تحولی به سوی مدیریت منازعات منطقه ای در خاورمیانه بدون مداخله آمریکاست.

در مقاله این پژوهشگران خاطرنشان شده که کشورهای منطقه دریافتند درگیری با ایران بی فایده است به این دلیل که ایران کشوری قدرتمند است و اغتشاشات داخلی و فشار حداکثری نمی تواند آن را به تغییر وضعیت منطقه ای خود یا کاهش حمایتش از گروههای مقاومت وادارد.

پربیننده ترین خبرها