رئیس جمهور عراق بزودی به ایران سفر می‌کند

رئیس جمهور عراق بزودی به ایران سفر می‌کند
دوشنبه 4 ارديبهشت 1402 - 00:15

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور این کشور به تهران خبر داد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق یکشنبه شب سوم اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با همتای عراقی عید سعید فطر را تبریک گفت و در خصوص مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت.

مناسبات دوجانبه ایران و عراق، روابط با اتحادیه اروپا، تحولات منطقه و اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه و همچنین مبارزه با تروریسم از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود.

فؤاد حسین در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سفر قریب الوقوع «عبدالطیف رشید» رئیس جمهور عراق به ایران خبر داد. لازم به ذکر است این نخستین سفر عبداللطیف رشید به تهران بعد از تصدی ریاست جمهوری عراق است.آیت‌الله رئیسی مهر ماه ۱۴۰۱ با ارسال پیامی انتخاب عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس جمهور عراق به دولت و ملت این کشور تبریک گفته بود.

به گزارش فارس، «محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در دیدار با «عبداللطیف جمال رشید» رئیس‌ جمهور عراق پیام کتبی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور ایران مبنی بر دعوت از همتای عراقی برای سفر به تهران را به وی تسلیم کرد. رئیس‌جمهور عراق ضمن تقدیر و تشکر از این دعوت، تأکید کرد که در نزدیک‌ترین فرصت این دعوت را اجابت خواهد کرد. او همچنین از توافق مشترک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط ابراز خرسندی کرد و گفت که امیدوار است تحولات مثبت بسیاری در منطقه و جهان رخ دهد.

امیرعبداللهیان در سفر اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) به بغداد با رئیس جمهور عراق دیدار کرده بود. وی همچنین در آن سفر از سوی رئیس جمهور کشورمان از همتای عراقی برای سفر به ایران دعوت کرده بود. وزیر امور خارجه همچنین در این دیدار، بر لزوم توسعه مناسبات دوجانبه ایران و عراق تأکید کرد و روابط ایران و عراق را منحصر به روابط دو دولت ندانست و ارتباط عمیق و تنگاتنگ دو کشور را جنبه دیگری از ارتباط دو‌ ملت خواند. عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت آیت‌الله رئیسی، روابط دو کشور ایران و عراق را روابطی همه جانبه و عمیق خواند و بر عزم کشورش جهت توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

گفتنی است در گفت‌وگوی تلفنی امشب، دو وزیر خارجه بر گسترش روابط راهبردی ایران و عراق و ضرورت هماهنگی و رایزنی مستمر درباره موضوعات مختلف تأکید کردند.

بغداد در دو سال گذشته میزبان پنج دور گفت‌وگوی امنیتی بین ایران و عربستان بوده است. گفت‌وگوهایی که سه دور هم در مسقط برگزار و در نهایت ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ به توافق ایران و عربستان در پکن منجر شد.

پربیننده ترین خبرها