ایروانی: خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند

ایروانی: خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند
سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 - 01:26

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، اعمال مجدد تحریم های غیرقانونی علیه ایران سیستم سازمان ملل را تضعیف کرده و چندجانبه گرایی را تهدید می کند.

العالم-ایران

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل که روز دوشنبه به وقت محلی نیویورک در نشست شورای امنیت در مورد چندجانبه گرایی موثر از طریق دفاع از اصول منشور گفت: خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، اعمال مجدد تحریم های غیرقانونی علیه ایران، اجبار سایر کشورها به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی و سرپیچی از تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری نمونه های بارز چگونگی اعمال یکجانبه گرایی است که منشور سازمان ملل متحد، سیستم سازمان ملل را تضعیف کرده و چندجانبه گرایی را تهدید می کند. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در رای اخیر خود در 30 مارس 2023 در مورد برخی دارایی‌های ایران، مجدداً تأیید کرده است که آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه که براساس حقوق بین الملل غیرقانونی است، تعهدات بین‌المللی خود در قبال مردم ایران نقض کرده است. رای دیوان بین‌المللی دادگستری قطعی و لازم‌الاجرا است و آمریکا ملزم به تبعیت از این تصمیم می باشد.

وی اضافه کرد: اقدامات قهری یکجانبه (UCM)، از جمله اعمال فراسرزمینی آن‌ها، نمونه‌ای نگران‌کننده از اقدامات زیان بار یک‌جانبه ای است که با اصول اساسی حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و حقوق اساسی بشر مغایر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها