آتش بس سه روزه در سودان .. آیا آرامش به سودان باز می گردد؟

آتش بس سه روزه در سودان .. آیا آرامش به سودان باز می گردد؟
سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 - 11:28

خبر : بالاخره آتش بس سه روزه سودان بعداز دو آتش بس شکست خورده قبلی آغاز شد.

تحلیل : برغم رسمیت یافتن آتش بس جدید اما نگرانی ها درخصوص دوام آن جدی است.

- امریکا در چند روز گذشته و به ویژه در پروژه بیرون بردن دیپلماتها کوشش درخور توجهی کرد تا صحنه هایی مانند آنچه در افغانستان بعد از ترک اشرف غنی و بزعم خود بلحاظ انسانی صورت داد، را به نفع خود تكرار و مصادره به مطلوب كند.

_ احتیاط ورزی ۱۰روز اخیر امریکا و غرب و البته دیگر طرف های درگیر در ماجرای سودان نشان داد ، ایشان امید صددرصدی به پیروزی برهان در مقابل۱۰۰ هزار نیروی واکنش سریع حمیدتی داشتند که البته فقط اشتباه محاسباتی بود.

_ اینکه روسیه و حفتر از حمیدتی حمایت میکنند اگرچه دورازذهن نیست ، اما اینکه امریکا می کوشد تا با تکبیر و تحجیم نقش واگنریها در سودان ازهمه ابزارهای خود در تخطئه روس استفاده کند درنوع خود جالب توجه است.

_ روسیه دراوکراین ، روسیه خریدار پهبادهای ایرانی علیه اوکراین و اخیرا روسیه عامل برهم خوردن ثبات درسودان و...همه اینها یعنی امریکا هم بسیج عده وعده علیه روسیه صورت داده وهم بربسیج افکار عمومی علیه روس اصرار ویژه دارد و ازهیچ فرصتی ولو کوتاه ومحدود دریغ نمی ورزد.

_ اگرچه هر دو طرف درگیر در سودان (برهان و حمیدتی) از آتش بس استقبال کرده اند و به این شیوه از یکسو برحقانیت خود تاکید می کنند و از دیگر سو التزامشان به قوانین بین المللی را باصطلاح فریاد می کشند ، اما بنظر نمی رسد از این آتش بس آبی برای بازگشت آرامش به سودان گرم شود.

_ هر دو طرف پشتگرم به پشتیبانان خارجی خود والبته نگران از آینده خود، احتمالا تنها زمانی بتوانند به بازگشت آرامش به سودان این روزها فکر کنند که یکی از دو جبهه حاصر در پشت ماجرا و ورای مرزهای سودان به دیگری و شاید در جایی دیگر باج یا امتیاری بدهد و یا درمقابل ، امتیازاتی بگیرد.

پربیننده ترین خبرها